Review: In een ander leven

in een ander leven.jpgTitel: In een ander leven
Auteur: Taylor Jenkins Reid
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina’s: 323

Hannah Martin is negenentwintig en weet niet wat ze wil met haar leven. Ze heeft overal gewoond en het ene na het andere baantje gehad. Dan besluit ze terug te gaan naar haar geboortestad Los Angeles en tijdelijk bij haar hartsvriendin Gabby te logeren. Op het welkomstfeest dat voor haar wordt georganiseerd, ontmoet ze haar ex, Ethan. Het klikt meteen weer, net als vroeger. Wanneer Gabby haar na middernacht vraagt of ze mee naar huis gaat, is Hannah in dubio, want Ethan biedt haar een lift aan als ze nog wil blijven. Gaat ze mee met Gabby? Of blijft ze bij Ethan? In afwisselende verhaallijnen leeft Hannah beide keuzes, die al snel uitmonden in twee totaal verschillende levens.

Iets aan de zomer maakt dat ik minder zin heb in de naargeestige boeken die is meestal verkies. Ik heb afgelopen zomer dan ook heel wat chicklits gelezen. Deze zijn immers ideaal voor een dagje strand of voor een avondje thuis op het terras. Ik weet wel dat de zomer ondertussen al lang vervlogen is, maar ik sta een beetje achter met recensies. Bij deze probeer ik dat goed te maken.

Voor iedereen in een quarterlife crisis: wat je ook kiest, het komt wel goed. Dat lijkt mij een mooie samenvatting van In een ander leven te zijn. Als kind las ik graag van die boeken waarin je zelf moest kiezen wat het personage deed op cruciale momenten in het verhaal en dan moest doorbladeren naar de desbetreffende pagina om zo verder te gaan in het verhaal. Uiteraard las ik – nerd dat ik ben – alle verschillende versies. Ik had verwacht dat dit ongeveer hetzelfde ging zijn en in zekere zin was het dat ook. We krijgen twee verschillende versies van eenzelfde leven. Elk hoofdstuk verspringt gewoon van alternatief universum. Sommige verhaallijnen blijven hetzelfde, andere verschillen enorm. De cruciale keuze hier blijkt te zijn: gaat Hannah na een avondje uit gewoon braafjes terug mee met haar beste vriendin of blijft ze bij haar ex-lief Ethan?

Dit boek doet je nadenken over zaken zoals ‘het lot’. Bestaat er zoiets als soulmates en zijn we voorbestemd met een bepaald persoon te eindigen? Of hebben onze keuzes wel degelijk een impact op ons leven? Beide verhaallijnen zijn goed uitgewerkt. Dit boek las heel vlot en zou het volgens mij ook goed doen als film.

In een ander leven is zeker een aanrader voor liefhebbers van het genre en mogelijk zelfs voor diegenen die dat niet zijn. Er zitten enkele slimme ideeën in en daarbovenop natuurlijk de nodige portie romantiek en humor. Ik geef dit boek vier sterren.