Review: The Marriage Plot

the marriage plot.JPGTitel: The Marriage Plot
Auteur: Jeffrey Eugenides
Uitgeverij: Fourth Estate
Jaar: 2012 (origineel uit 2011)
Pagina’s: 513

Brown University, 1982. Madeleine Hanna, dutiful English student and incurable romantic, is writing her thesis on Jane Austen and George Eliot authors of the great marriage plots. As Madeleine studies the age-old motivations of the human heart, real life, in the form of two very different men, intervenes.
Leonard Bankhead, brilliant scientist and charismatic loner, attracts Madeleine with an intensity that she seems powerless to resist. Meanwhile her old friend Mitchell Grammaticus, a theology student searching for some kind of truth in life, is certain of at least one thing that he and Madeleine are destined to be together.
But as all three leave college, they will have to figure out how they want their own marriage plot to end.

Dit boek ben ik al vaak op lijstjes tegengekomen. Meestal zijn dat dan lijstjes in de trant van ‘books to get you through your quarter-life crisis’. Een quarter-life crisis is nu sowieso niets waar ik echt mee te kampen heb, misschien daarom dat ik dit boek niet zo goed vond. Een beetje jammer, want de korte samenvatting klonk toch echt als iets waarvan ik zou genieten. Helaas!

Dit boek gaat over Madeleine Hanna die net is afgestuurd en aan de start van haar volwassen leven staat. Ik vond Madeleine overkomen als een complete trut. En haar twee love interests Leonard en Mitchell zijn niet veel beter. Leonard is een manisch-depressief, wetenschappelijk genie en Mitchell is – als theologiestudent – op zoek naar zijn geloof, maar gelooft vooral dat hij is voorbestemd met Madeleine te trouwen.

Wel grappig vond ik de beschrijving van waarom iemand in godsnaam Taal-en Letterkunde zou volgen, wetende dat er toch geen jobs in dit vakgebied zijn:

That left a large contingent of people majoring in English by default. Because they weren’t left-brained enough for science, because history was too dry, philosophy too difficult, geology too petroleum-oriented, and math too mathematical – because they weren’t musical, artistic, financially motivated, or really all that smart, these people were pursuing university degrees doing something no different from what they’d done in first grade: reading stories. English was what people who didn’t know what to major in majored in.

Daar moest ik toch eens mee lachen, omdat het zo pijnlijk accuraat is. Verder zijn ook alle verwijzingen naar Derrida en Lyotard herkenbaar voor iedereen die ooit een literatuurvak heeft gevolgd.

Toch, de titel en korte omschrijving geven je het idee dat dit boek over een huwelijk zal gaan, of toch op zijn minst over liefde in het algemeen. Maar eigenlijk is het een simpel coming-of-age verhaal van drie verwende, blanke kinderen. Er is weinig actie, weinig diepgang en weinig introspectie. Dus weinig wat de moeite waard is om te lezen.

Het enige wat ik goed gedaan vond, was hoe de depressie van Leonard wordt omschreven. Een klein deel wordt zelfs vanuit het standpunt van Leonard zelf geschreven en dat vond ik echt knap gedaan. Leonard is slim, wat zijn depressie nog erger lijkt te maken. Hij weet wat de dokters denken. Hij weet wat de pillen met hem doen. Hij probeert zelf zijn dosis antidepressiva te bepalen. Maar niets lijkt echt te helpen. De ene moment is alles goed, en de andere moment heeft hij een zware inzinking. Wat allemaal uitmondt in volgende ‘ruzie’ die hij met Madeleine heeft:

“Let me tell you what happens when a person’s clinically depressed,” Leonard began in his infuriating doctorly mode. “What happens is that the brain sends out a signal that it’s dying. The depressed brain sends out this signal, and the body receives it, and after a while, the body thinks its dying too. And then it begins to shut down. That’s why depression hurts, Madeleine. That’s why it’s physically painful. The brain thinks it’s dying, and so the body thinks it’s dying, and then the brain registers this, and they go back and forth like that in a feedback loop.” Leonard leaned toward her. “That’s what’s happening inside me right now. That’s what’s happening to me every minute of every day. And that’s why I don’t answer when you ask me if I had a good time at the party.”

The Marriage Plot wordt door velen beschouwd als een fantastisch boek, maar ik was echt niet overtuigd. Ik geef het twee sterren.

 

Geef een reactie

