Review: Voorbije liefdes

voorbije liefdes.JPGTitel: Voorbije liefdes
Auteur: Richard Yates
Uitgeverij: De Arbeiderspers
Jaar: 2017 (origineel uit 1984)
Pagina’s: 373

Jong, ambitieus en pasgetrouwd, probeert Michael Davenport zich te manifesteren als schrijver. Zijn vrouw Lucy blijkt miljoenen op de bank te hebben staan, maar Michael wil met haar kunnen leven van zijn boeken. Lucy zelf weet niet goed wat er van haar wordt verwacht, en haar huwelijk brengt haar niet het geluk waar ze op hoopte.
Voorbije liefdes toont het leven van een tragisch, maar hoopvol koppel met torenhoge ambities. Ze zijn op zoek naar hun talenten en manieren om gelukkig te worden, maar dat lijkt hun vrienden beter af te gaan dan hunzelf.

Er was een tijd dat ik ervan droomde auteur te worden. Ik heb het hier dan voornamelijk over de laatste twee jaren van het middelbaar toen zowel mijn lerares Nederlands als mijn lerares geschiedenis en esthetica (en tevens ook dochter van Jef Geeraerts) zeiden dat ik talent had. Toen ben ik taal-en letterkunde gaan volgen en daar is het misgelopen. Of toch ergens gaandeweg. Maar als ik een boek zelf geschreven zou willen hebben, is het wel dit boek. Of met dat gevoel sloeg ik toch de allerlaatste pagina om. Ondertussen heb ik het al even uit en kan ik iets kritischer naar het boek kijken. Maar toch, goed boek!

Dit boek gaat over het uiteenvallen van een huwelijk, over mensen met ambities, over kunst, en over zoveel meer.

Het eerste deel loopt tot pagina 114 en gaat over het begin en tevens het einde van het huwelijk van Michael Davenport en Lucy Blaine. De volgende delen tonen hoe de twee verder gaan met hun levens.

Hun huwelijk start ongeveer zo:

Ze was niet het knapste meisje dat hij ooit had ontmoet, maar ze was het eerste knappe meisje dat zoveel belangstelling voor hem toonde, en hij wist dat een dergelijke combinatie veel kon opleveren.

En eindigt zo:

Ik weet wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens. Ik heb altijd geweten wat je over van alles bedoelde, dat is nooit het probleem geweest. Het probleem is dat ik het nooit met je eens was – helemaal nooit – en het ontstellende is dat ik me dat pas een paar maanden geleden zelfs maar ben gaan realiseren.

(…)

Ik bedoel, het was al verrassend genoeg te merken dat ik je dierbare, elitaire Kenyon Review-ideetjes altijd gehaat heb – en ik wil je bij god nooit meer van mijn leven ‘gedicht’ of ‘toneelstuk’ horen zeggen – maar nu besef ik dat ik je stem op zich al haat. Begrijp je me? Ik kan de klank van je stem domweg niet meer verdragen. Of de aanblik van je gezicht.

Veel dramatisch gebeurt er niet in het boek. Toch is het soms triest om te lezen. Iedereen lijkt eenzaam te zijn, vol van torenhoge verwachtingen die nooit worden ingelost. Het gaat om allemaal creatievelingen (voornamelijk schilders en auteurs) die dromen van een grote doorbraak. Een doorbraak die uiteraard voor een kleine minderheid is weggelegd. Uiteindelijk moeten ze dus allemaal tevreden zijn met hun gemiddelde leven in de suburbs. Er is natuurlijk niets mis met deel uit te maken van de middenklasse; maar je bent jong en je wilt wat.

Het echte hoofdpersonage lijkt toch voornamelijk Michael te zijn. Hij komt nogal zwak over. Zijn leven zou een pak mooier en gemakkelijker kunnen zijn, moest hij niet zo koppig zijn. Zijn eerste vrouw Lucy bekent tijdens hun huwelijksreis dat ze enkele miljoenen op de bank heeft staan, maar Michael weigert daar gebruik van te maken, puur uit principe. Hij wil het helemaal zelf maken. Hij wil de dominante broodwinner in hun relatie zijn en kunnen leven van zijn poëzie. Ondertussen worstelt hij wel met een drankprobleem, een depressie, psychoses en angsten. Hij idealiseert de levens van twee schilders die hij kent en is jaloers op hun succes.

Ik vond Voorbij Liefdes een heel mooi boek. Ik kan wij wel inbeelden dat het een beetje monotoon en saai kan zijn voor veel mensen. Echt heel veel gebeurt er niet. Toch is het volgens mij een realistisch beeld van de situatie in Amerika de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog. De man voelt zich bedreigt door het geld/werk van zijn vrouw. En daar gaat hun huwelijk aan kapot. Ik geef dit boek vier sterren.