Review: Robinson Crusoe

Robinson Crusoe.JPGTitel: Robinson Crusoe
Auteur: Daniel Defoe
Uitgeverij: Wordsworth Classics
Jaar: 1995 (origineel uit 1719)
Pagina’s: 231

Since its first publication in 1719, Robinson Crusoe has been through over 700 editions in almost every language on Earth, inspired every conceivable kind of abridgement, imitation and variation (The Swiss Family Robinson), and has been the subject of plays, opera, cartoons and computer games. The character of Crusoe has entered the collective consciousness of each succeeding generation as readers add their own interpretations to the adventures so thrillingly ‘recorded’ by Daniel Defoe. Praised by eminent figures such as Samuel Taylor Coleridge, Jean-Jacques Rousseau and William Wordsworth, this perennially popular book was cited by Karl Marx in Das Kapital to illustrate applied economic theory. However, it is readers of all ages over the last two and three quarter centuries who have given Robinson Crusoe its abiding position as a classic tale of adventure.

Robinson Crusoe is één van de oudste boeken op mijn reading bucket list, al denk ik dat Don Quixote van Cervantes nog ouder is. In ieder geval wordt Robinson Crusoe terecht gezien als één van de eerste echte romans. Natuurlijk hangt dit ook van je definitie van ‘roman’ af, maar ik volg hierbij de definitie van Van Dale: prozaverhaal van aanzienlijke omvang waarin de handelingen van de personen in verband met hun karakter en innerlijk leven worden beschreven. Robinson Crusoe is omvangrijk en gaat over hoofdpersonage Robinson Crusoe die schipbreuk lijdt en strandt op een onbewoond eiland.

Dit boek is in de eerste plaats een avonturenroman met allerlei spannende elementen: piraten, kannibalen, wolven, storm op zee, enz. Toch was het bijna nooit echt spannend te noemen. De gebeurtenissen gaan al snel in het begin van het boek van start, maar vanaf Robinson Crusoe op zijn verlaten eiland zit, gaat het tempo drastisch naar beneden. Ik kan hier drie redenen voor bedenken.

Ten eerste verliest Defoe wel heel veel tijd met het omschrijven van hoe Robinson Crusoe het 28 jaar volhoudt alleen in de wildernis. Hij redde heel wat goederen uit het wrak van zijn gezonken schip. Hij gebruikt die goederen dan om zijn comfort toch iet of wat te verhogen. Hij bouwt een hut; hij bouwt een omheining rond zijn hut; hij vangt geiten; hij bouwt een omheining voor zijn geiten; hij plukt fruit; enz. Hij toont met andere woorden veel zelfredzaamheid, maar toch blijft het onrealistisch dat iemand 28 jaar op een tropisch eiland zou kunnen overleven zonder te sterven aan een tropische ziekte.

Ten tweede vond ik het soms te traag gaan door het archaïsch taalgebruik, maar dat is te verwachten voor een oud boek. Ter info: het is geschreven vanuit de ik-verteller en er komen ook wat dagboekfragmenten in voor.

Ten derde legt het boek veel nadruk op religie. Dit is natuurlijk te verklaren doordat dit boek dateert uit 1719 en religie toen sowieso een belangrijkere rol speelde. In het begin van het verhaal vraag Robinson Crusoe zich af wat hij fout deed om gestrand te zijn op een onbewoond eiland. Maar dan begint hij dankbaar in te zien dat God hem misschien gespaard heeft. De rest van zijn reisgenoten verdronk immers. Hij redde een bijbel uit het wrak van zijn gezonken boot en leest elke dag trouw in de bijbel. Het interesseerde mij persoonlijk allemaal niet zo veel.

Hoewel het voornamelijk een avonturenroman is, is het door de jaren heen steeds meer en meer als kinderboek geprofileerd. Waarschijnlijk is dit boek inderdaad geweldig voor kinderen vanaf een jaar of 10, maar je moet er ook wel rekening mee houden dat kannibalisme en slavernij een rol spelen in dit boek.

Robinson Crusoe is een personage dat gegrift staat in het collectief geheugen. Er zijn ondertussen al veel variaties op gemaakt. Denk maar aan de film Cast Away met Tom Hanks. (Er is jammer genoeg geen volleybal genaamd Mr. Wilson in Robinson Crusoe te bespeuren.) Minpunt aan dit boek was dat het zo traag vooruit gaat. Ik geef het drie sterren.