Review: Het Bernini mysterie

het bernini mysterie.JPGTitel: Het Bernini Mysterie
Auteur: Dan Brown
Uitgeverij: Luitingh – Sijthoff
Jaar: 2004 (origineel uit 2000)
Pagina’s: 460

Professor Robert Langdon wordt naar CERN ontboden om een mysterieus symbool op de borst van een vermoorde wetenschapper te duiden. Langdon ziet een verband met de Illuminati… de machtigste terreurbeweging die de wereld ooit gekend heeft. Maar die bestaat allang niet meer. Of toch?
Dan onthullen de Illuminati dat er een tijdbom in het Vaticaan verstopt is. Hun timing is perfect: de kerkleiders zijn bijeen om een nieuwe paus te kiezen en Rome wemelt van de pers. Om de bom te vinden doet men een beroep op Robert Langdom, wiens unieke kennis van de Illuminatie tot het uiterste beproefd zal worden.
De race tegen de klok leidt langs verzegelde crypten, gevaarlijke catacomben en verlaten kathedralen. Het spoor dat Langdon probeert te volgen is vierhonderd jaar oud. Het slingert door Rome, naar een verloren gewaande lokatie die de enige hoop op redding van het Vaticaan bevat.

Mijn pre-honeymoon gaat naar Rome. En welk boek beter te lezen als voorbereiding dan Het Bernini Mysterie van Dan Brown? Ik heb de films gezien en volgens mij heb ik ooit de boeken gelezen, al kan ik mij daar niets meer van herinneren. Ik ben blijkbaar al in een foute volgorde bezig, want Het Juvenalis Dilemma heb ik ook nog liggen. Ik moet wel zeggen dat ik fan was van dit boek en dat ik al zin krijg om naar Rome te gaan, ondanks de nogal psychopathische moordenaars die er rondlopen als je Dan Brown kunt geloven.

Dit is het eerste boek uit de Robert Langdon serie. Hij is een Amerikaans professor kunstgeschiedenis en blijkbaar onweerstaanbaar voor de vrouwen aangezien hij in elke film volgens mij wel iets krijgt met het vrouwelijke hoofdpersonage ondanks de korte tijdspannes dat ze elkaar kennen. Beetje vreemd. Maar ‘brainy is the new sexy’, dus we zullen er maar in meegaan.

Het boek werd pas echt spannend vanaf het zich in Rome afspeelde. Vanaf dan eindigden veel hoofdstukken op een cliffhanger en gebeurde de ene gruwelijke moord na de andere. Je word constant op het verkeerde spoor gezet over wie nu al dan niet de dader zou kunnen zijn. Het was echt heel spannend.

Ook inhoudelijk sta je wel een beetje voor een uitdaging, aangezien het over antimaterie gaat en er bijgevolg wel wat wetenschappelijke uitleg aan de pas komt. Dit heeft allemaal veel opzoekwerk vereist, waar ik wel respect voor heb.

Er zaten misschien een paar onrealistische dingen in, maar in het algemeen vond ik het een heel spannend boek en zeker een aanrader. Ik ben benieuwd of ik dingen in Rome ga herkennen. Ik geef Het Bernini Mysterie vier sterren. 

2 gedachtes over “Review: Het Bernini mysterie

Geef een reactie

