Review: Brideshead Revisited

brideshead revisited.JPGTitel: Brideshead Revisited
Auteur: Evelyn Waugh
Uitgeverij: Penguin Books
Jaar: 1968 (origineel uit 1945)
Pagina’s: 331

Many of the best English novels are portraits of a family. In Brideshead Revisited Evelyn Waugh narrates the fortunes of the accomplished but eccentric family of Lord Marchmain in a social panorama that ranges from Oxford to Venice. His dessection of the moral infirmities of Society is as sharp and candid as it was in Decline and Fall or Vile Bodies; but in Brideshead Revisited, the longest and most ambitious of his novels, he also reveals a deep concern and sympathy for the dilemmas of the individual.

Mijn eerste klassieker van dit jaar. En deze heeft mij ook meteen mijn eerste kolossale boete van 0,90 euro bij de bibliotheek opgeleverd. Er is een eerste keer voor alles, zeker? Ik had Brideshead Revisited ooit al eens gelezen en herinnerde me nog dat ik het een goed boek vond. Dat was nu niet anders.

De verteller in dit boek geeft zelf aan wat het thema van dit boek is:

My theme is memory, that winged host that soared about me one grey morning of war-time. These memories, which are my life – for we possess nothing certainly except the past – were always with me.

Dit is volgens mij een adequate samenvatting. Het boek begint en eindigt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Kapitein Charles Ryder wordt gestationeerd op het landgoed Brideshead. Hij blijkt het daar nog te kennen van vroeger. Hieruit volgt een nostalgische terugblik naar de gouden tijd op Oxford met zijn beste vriend (en mogelijk seksuele partner) Sebastian Flyte. Het tweede deel toont de teleurgang van Sebastians familie en het begin van Charles’ affaire met Sebastians zus Julia. Het derde deel lijkt er één van verzoening te zijn. Voornamelijk verzoening met het geloof, ook een zeer belangrijk thema in dit boek.

Charles Ryder is een aimabel hoofdpersonage. Hij komt sympathiek over. Zijn moeder stierf op jonge leeftijd en hij heeft een stroeve relatie met zijn vader. De dialogen tussen Charles en zijn vader zijn de grappigste stukken in het boek. Wanneer Charles op Oxford belandt, wordt hij snel bevriend met Sebastian. Sebastian is een zeer kitscherig personage: hij loopt rond met een teddybeer Aloysius; spendeert zijn schooldagen aan champagne en aardbeien; stapt dronken achter het stuur; enz. Er wordt lichtjes geïmpliceerd dat de twee een homoseksuele relatie hebben, maar dat wordt nergens expliciet gezegd. Ongetwijfeld zijn hier al duizenden essays over geschreven.

Toch is het uiteindelijk Sebastians zus waarmee Charles een affaire begint. Sebastian is dan jammer genoeg van het toneel verdwenen omdat hij met een alcoholverslaving in een klooster in Marokko zit. Gemiste kans, want ik vond Sebastian echt wel het leukste personage. Julia wordt steevast omschreven als mooi, maar verder lijkt ze weinig eigen personaliteit te hebben.

Het mag wel duidelijk zijn dat dit boek over Charles gaat en zijn connectie met de Marchmain familie. Het is de familie zelf en hun relatie tot hun katholieke geloof dat de grootste bron van conflict is in dit boek. Het lijkt wel dat je niet gelukkig kunt zijn en tegelijk kunt geloven in God.

Ik hou van de rijke taal in dit boek. Het zit vol prachtige omschrijvingen (waar ik af en toe wel een Engels woordenboek heb voor bovengehaald). Ik hou van de nostalgische terugblik naar een beter verleden. Ik hou van de naïeve onschuld die Charles en Sebastian hadden tijdens hun schooldagen. Ik vind het alleen jammer dat Sebastian in het tweede en derde deel op de achtergrond verdwijnt. Het is zonder twijfel het verhaal van Charles. Ik geef Brideshead Revisited vier sterren.

 

 

 

4 gedachtes over “Review: Brideshead Revisited

    1. Die film met Emma Thompson en Michael Gambon? Ik heb net de trailer gezien omdat ik nu benieuwd was naar de film. Het zag er wel een mooie film uit, maar het volgt het boek niet helemaal. En ik ben een net iets te grote boek-purist om daar tegen te kunnen 🙂

      Like

Geef een reactie

