Review: Misdaad en Straf

misdaad en straf.JPGTitel: Misdaad en Straf
Auteur: Fjodor Dostojevski
Uitgeverij: L.J. Veen
Jaar: 1992 (origineel uit 1866)
Pagina’s: 574

Onlangs zag ik op Bustle een lijstje ’21 books everyone has started but never finished’, waarop onder meer Misdaad en Straf stond. Ik heb de meeste boeken op deze lijst wel degelijk uitgelezen, deels uit principe maar vooral omdat ze op mijn reading bucket list staan. Maar ik snap waarom je dit boek niet zou uitlezen. Ik vind het verhaal an sich interessant: een man pleegt twee moorden en probeert te leven met zijn schuldgevoel. Maar het boek lijkt soms eindeloos, hoewel het absoluut niet zo ontzettend dik is.

Misdaad en Straf is in feite een psychologisch boek, wat het soms behoorlijk saai kan maken. We weten vanaf het begin dat het hoofdpersonage Raskolnikov de moordenaar is. We lezen in de rest van het boek over zijn schuldgevoelens en zijn mogelijke motieven.

De echte reden dat Raskolnikov de moord heeft gepleegd, is wel interessant gedachtevoer. Raskolnikov is er namelijk van overtuigd dat je mensen in twee categorieën kunt onderverdelen: gewone mensen en buitengewone mensen. Gewone mensen horen de wetten te respecteren. Buitengewone mensen moeten zich er niet aan houden. Raskolnikov denkt zelf een buitengewoon mens te zijn en vergelijkt zich met Napoleon. Om dit te bewijzen, pleegt hij een moord. Hij denkt dat als hij geen berouw voelt, hij bewezen heeft buitengewoon te zijn. Maar zijn geweten speelt hem al vlug parten.

Daarenboven is er nog de belangrijkste rechercheur Porfiri Petrovitsj die Raskolnikov psychologisch onder druk zet. Nadat Raskolnikov flauwvalt op het politiebureau, raakt Petrovitsj ervan overtuigd dat hij de dader is. Zowel Raskolnikov als Petrovitsj zijn intelligente mensen, wat maakt dat er sluwe mindgames tussen de twee worden gespeeld. Dit waren mijn lievelingsstukken uit het boek.

Volgens mij is het verhaal niet echt saai, maar alles is wel uitvoerig omschreven. Wat natuurlijk als saai kan overkomen. Misdaad en straf geeft de psyche van een moordenaar perfect weer. Ik snap dat het nog steeds als een klassieker wordt beschouwd. Ik geef het drie sterren.

3 gedachtes over “Review: Misdaad en Straf