Review: Stille zonde

stille zonde.JPGTitel: Stille zonde
Auteur: Karin Slaughter
Uitgeverij: De bezige bij
Jaar: 2013
Pagina’s: 427

Will Trent wordt voor een speciale opdracht ingezet als undercoveragent. Maar zijn onderzoek naar een drugsdealer loopt niet als gepland en hij komt er helemaal alleen voor te staan. Vechtend tegen zijn eigen demonen kan hij niet terugvallen op de steun van Sara Linton, de vrouw van wie hij houdt, maar aan wie hij niet durft te vertellen dat hij zijn leven op het spel zet. Sara wordt opgeroepen wanneer een politieagent ernstig gewond is geraakt: het is haar stiefzoon Jared, die in zijn eigen huis is neergeschoten. Sara houdt Lena, Jareds vrouw, hiervoor verantwoordelijk: Lena trekt al een leven lang problemen naar zich toe. Zonder het te weten, raakt Sara betrokken bij dezelfde zaak als Will. Het duurt niet lang tot het gevaar hen aan alle kanten omringt.

Ik heb al vaak boeken van Karin Slaughter zien passeren op andere blogs, maar had nog nooit een boek van haar gelezen. Tot nu. En wauw, nu snap ik de hype. Zelden heb ik zo’n goede thriller gelezen. Bovendien vind ik de cover prachtig. Dit boek maakt deel uit van een hele reeks, maar ik kon perfect volgen zonder de voorgaande boeken te lezen. Of dat gevoel kreeg ik toch. Ongetwijfeld is het beter om de reeks in volgorde te lezen. Dan krijg je net iets meer onderlinge verhoudingen tussen de personages mee. Als ik het goed verstaan heb, zijn er twee gerelateerde series en begin je best met de Grant County-reeks en dan pas de Will Trent-reeks.

Stille Zonde opent met een gruwelijke inval op agenten Jared en Lena’s huis, waar Lena de aanvallers afweert met een hamer. Dat wordt dan ook in detail beschreven. Eén van de aanvallers blijkt een bekende van Lena te zijn, namelijk Will Trent. Hij is eveneens een politieagent, maar dan één diep undercover. Dit undercoverwerk zet zijn relatie, zijn baan en zijn leven op het spel. Hij durft tegen zijn vriendin, Sara, niets vertellen over het feit dat hij betrokken was bij de aanslag op haar stiefzoon, Jared. Wat natuurlijk niet bevorderend is voor een relatie. Zijn alias, Bill Black, wordt door zijn collega-agenten ineengeslagen omdat hij verdacht is van de moord op een agent. En ook de handlangers van de slechterik van dienst, Big Whitey, kloppen hem in elkaar.

Er komt dus enig geweld in, maar nooit gaat het erover. De personages zijn om van te houden. Lena is een harde tante, egoïstisch bij momenten (eigenlijk altijd), maar ik had wel medelijden met haar toen ze haar miskraam had. Will Trent is een gesloten man met een geschiedenis van misbruik. Hij is niet altijd even consistent en lief naar Sara toe, maar is in feite wel een goede man en agent. Will is mijn favoriete personage. Sara Linton is arts. Ik vond haar soms een beetje verbitterd overkomen.

Stille Zonde is zeer sterk geschreven. Het verhaal heeft de nodige aspecten om het spannend te maken: een inval op een drugspand, een aanval op agenten, de jacht op grote drugsbaas Big Whitey, de ontdekking van kindermisbruik,…Alles houdt verband met elkaar en de geweldige personages maken het alleen maar beter. Ik geef dit boek vijf sterren.

Een gedachte over “Review: Stille zonde