Review: De schim

de schim.JPGTitel: De schim
Auteur: Jo Nesbo
Uitgeverij: Cargo
Jaar: 2011
Pagina’s: 539

Na drie jaar in het buitenland keert Harry Hole terug naar Oslo om een schijnbaar opgeloste drugsmoord te onderzoeken. Een jonge junkie, Gusto Hanssen, lijkt te zijn omgebracht door een vriend. De zaak is gesloten en de dader is veroordeeld. Maar Hole heeft zo zijn twijfels over de manier waarop de zaak is afgehandeld, en gaat zelf op onderzoek uit. Hole bezoekt de veroordeelde in de gevangenis, en is geschokt als hij ziet wie hij voor zich heeft. Het is het begin van een onmogelijke zoektocht naar een moordenaar die als een geest door de straten van Oslo rondwaart.

Iets in de herfst lijkt de psychopaat in mij naar boven te brengen. Ik las de laatste maand enkel thrillers, en ben nog niet meteen van plan daarmee op te houden. Scandinavië staat al langer bekend om zijn literaire thrillers. Misschien heeft het te maken met het landschap daar: donker, koud en besneeuwd. De perfecte setting voor een thriller. Ik heb ook al wel eens gehoord dat het met de maatschappelijke betrokkenheid van de gemiddelde Scandinaviër te maken kan hebben. Hoe dan ook, auteur Jo Nesbo is zeker ook tot deze stroming te rekenen. Hij is een manusje-van-alles: hij was profvoetballer, beurshandelaar, muzikant en auteur van thrillers en kinderboeken.

Het verhaal speelt zich af in het drugsmilieu van Oslo. Harry Hole (blijkbaar is er een hele reeks met hem als hoofdpersonage) keert terug naar Oslo. De zoon van Rakel, zijn (ex-)vriendin en liefde van zijn leven, wordt verdacht van een moord op een medejunkie. Harry kan en wil niet geloven dat zijn stiefzoon verantwoordelijk was voor de moord en gaat op onderzoek uit.

Harry Hole is een goed geschreven personage. Hij worstelt met zijn alcoholverslaving, met zijn liefde voor Rakel, met zijn plicht als politieagent,… Hij is een gehavend man, niet de typische ‘good guy’. En dan de slechterik van het verhaal, de mysterieuze ‘Dubai’. Hij lijkt de touwtjes in handen te hebben in de Noorse drugswereld. Hij heeft de nieuwe drug violine op de markt gebracht en met de hulp van enkele corrupte gemeenteraadsleden de concurrentie weggevaagd. Hij woont in een villa gebouwd door en voor de nazi’s en wandelt ’s nachts onzichtbaar over de straten van Oslo.

De karakterisering mag dan wel goed zitten, verhaalsgewijs vond ik het maar zwak. Het verhaal opent vanuit het perspectief van een rat. That’s right, een rat! Hadden ze beter niet gedaan. Verder wordt er af en toe een stukje verteld vanuit het perspectief van de stervende Gusto die zijn vader aanspreekt. Ook onnodige pagina’s in het boek. Er zijn wel wat plottwists, maar omdat er maar één echte verhaallijn is, kunnen die plottwists weinig redden.

De schim is zeker geen slechte thriller. Ik denk alleen dat ze zo’n 100 pagina’s hadden kunnen schrappen. Harry Hole is een geweldig personage dat duidelijk al veel heeft meegemaakt. Ik geef het boek drie sterren.