Review: Het proces

het proces.jpgTitel: Het proces
Auteur: Franz Kafka
Uitgeverij: Athenaeum
Jaar: 2012 (origineel geschreven in 1914-15, uitgegeven in 1925)
Pagina’s: 219

Wanneer Josef K. op een morgen ‘zonder dat hij iets kwaads had gedaan’ gearresteerd wordt, begint een vreemde en ellendige procesgang. K. raakt verstrikt in een ondoorgrondelijk rechtssysteem en verzeilt in een verwarrende wereld van armoedige griffiekantoren in afgelegen buitenwijken, een doolhof waarin plotseling advocaten, rechters van instructie, aalmoezeniers en hoeren opduiken, wrede ranselaars in gewelven: het is de wereld van Kafka bij uitstek en die zelfs buiten zijn boeken om zijn naam is gaan dragen.

Kafkaësk is een woord geworden dat synoniem staat voor angstaanjagend en/of vervreemdend. Het proces beschrijft inderdaad een nogal grimmige maatschappij. Josef K. voert een strijd tegen de bureaucratie. Josef K. is een gerespecteerde bediende bij een bank die van de ene op de andere dag wordt gearresteerd door een rechtbank waarvan niemand iets afweet. Hij beweert dat hij onschuldig is, en er komt nergens in het verhaal een reden voor zijn arrestatie voor. Ondanks zijn arrestatie, kan hij toch gewoon verdergaan met zijn leven. Totdat er uiteindelijk toch een vonnis wordt geveld.

Toegegeven: rechtszaken kunnen abstract zijn voor een leek. Rechtszaken worden ook geleid door mensen en mensen maken fouten. Maar in Het proces gaan ze wel heel ver. Het hele regime wordt bijna dictatoriaal. Toch is de zaak van schuld of onschuld nogal dubieus. Josef K. is zelf de verteller. In hoeverre is hij betrouwbaar? Misschien heeft hij wel degelijk iets fout gedaan. Misschien verdient hij wel wat er met hem gebeurt.

Om één of andere reden had ik wel een grappiger verhaal verwacht. Terwijl Kafka nu niet bepaald bekend staat als humoristisch schrijver. Dus geen idee waarvan ik dat idee had gehaald. Waarschijnlijk is het verhaal eerder surrealistisch te noemen.

Het proces is een verhaal zonder al te veel logica. Kafka stierf ook vooraleer het verhaal af was, dus iemand heeft naar eigen goeddenken de hoofdstukken aan elkaar geplakt. Ik vond het maar zozo en geef het drie sterren.

4 gedachtes over “Review: Het proces

1. Ik ben heel benieuwd naar deze klassieker, maar ook een beetje huiverig. Eerder las ik The Castle van Kafka en dit boek viel me echt enorm tegen. Het verhaal trok me niet en het werd echt een opgave om me door het boek heen te ploegen..