Review: Shopaholic & Baby

shopaholic & baby.JPGTitel: Shopaholic & Baby
Auteur: Sophie Kinsella
Uitgeverij: The house of books
Jaar: 2007
Pagina’s: 336

Becky Brandon, geboren Bloomwood, voelt zich super. Ze heeft een nieuwe baan als ‘personal shopper’ bij een warenhuis in Londen. En samen met haar kanjer van een man Luke gaat ze op huizenjacht, want… Becky is zwanger!  Sinds ze heeft ontdekt dat winkelen helpt tegen misselijkheid, stijgen haar creditcarduitgaven tot stratosferische hoogten. Of het nu een meisje of een jongen wordt, alles moet perfect in orde zijn, van de design babykleertjes (in roze én blauw) tot de kinderwagen met NASA-technologie.  Becky heeft zich nog net op tijd kunnen inschrijven voor een holistische waterbevalling bij de beroemde verloskundige Venetia.  Maar als blijkt dat Luke en Venetia elkaar van vroeger kennen, begint Becky’s gelukzalige wereldje in te storten.  Ze winkelt voor twee… of zijn er soms drie in haar huwelijk?

Ik ben echt niet voor chicklits. Serieus. Ik haat ze. Met een passie. Maar onlangs hadden we in onze vriendengroep een gesprek over feminisme en chicklits. Een vriendin van mij heeft er haar scriptie over geschreven, vandaar. Ik weet eigenlijk al niet meer wat de conclusie precies was. Het kwam er in ieder geval op neer dat chicklits goed waren voor het feminisme. Hoera! Dus toen ik dit boek in de minibibliotheek in mijn dorp zag staan, nam ik het spontaan mee. En ik moet zeggen dat het best wel meeviel.

Er is een hele reeks Shopaholic boeken blijkbaar. Ik heb er nooit één van gelezen en heb nu ook niet meteen de ambitie gekregen om heel de reeks te lezen. Maar ik heb wel de film gezien. En Hugh Dancy, de acteur die love interest Luke Brandon speelt, is een knappe man. Ergo, ik vond de film best oké. Ik kon dus ook perfect volgen, ondanks dat ik de voorgaande boeken niet heb gelezen. Altijd een pluspunt.

De plot is natuurlijk niet zo moeilijk. Becky is zwanger. Ze wil per se naar een bekende gynaecologe. Die blijkt de ex van Luke te zijn. Hebben Luke en Venetia een affaire?! Je zult het boek moeten lezen om erachter te komen… Of je kan het waarschijnlijk zo al raden. Maar dat neemt niet weg dat je meeleeft met Becky. En misschien is dat wel de grote charme van deze verhalen: een goed hoofdpersonage. Becky is een herkenbaar personage. Ze doet mij altijd denken aan mijn beste vriendin. Ik denk dat elke vrouw zich wel herkent in Becky of op zijn minst iemand kent die lijkt op Becky. Ze is soms wat oppervlakkig en veel te meisjesachtig, maar ze is ook vrolijk en lief. Verder zijn de andere personages ook goed om eens mee te lachen. Ze komen vaak in herkenbare situaties terecht, zonder dat het boek echt een diepgaand idee wil uitwerken.

Shopaholic & Baby is uiteraard geen literatuur met de grote L, maar die ambitie heeft het boek ook niet. Het levert alleszins entertainend leesvoer op, dat je makkelijk op één dag kan uitlezen. Ik geef het drie sterren.

4 gedachtes over “Review: Shopaholic & Baby