Review: The Girl on the Train

 the girl on the train.JPG
Titel:
The Girl on the Train
Auteur: Paula Hawkins
Uitgeverij: Doubleday
Jaar: 2015
Pagina’s: 316

Rachel catches the same commuter train every morning. She knows it will wait at the same signal each time, overlooking a row of back gardens. She’s even started to feel like she knows the people who live in one of the houses. ‘Jess and Jason’, she calls them. Their life – as she sees it – is perfect. If only Rachel could be that happy. And then she sees something shocking. It’s only a minute until the train moves on, but it’s enough. Now everything’s changed. Now Rachel has a chance to become a part of the lives she’s only watched from afar. Now they’ll see; she’s much more than just the girl on the train…

Ik loop meer dan een jaar achter op de hype van The Girl on the Train, maar ik zag het boek in de bibliotheek staan en kon het niet laten dit mee te nemen. Aangezien het zo’n groot succes was (en nog steeds is), had ik toch meer verwacht van dit verhaal.

Ik had vooraf nog niet gelezen waar The Girl on the Train nu juist over ging. Ik wist enkel dat het een thriller was en dat het wel iets met een trein te maken zou hebben. Anders zou het immers een belachelijke titel zijn. Het boek gaat over een gescheiden alcoholiste, Rachel, die elke dag dezelfde trein neemt. Deze trein stopt vaak voor een rood sein, waardoor Rachel perfect kan binnen kijken in de huizen naast het spoor. Zij is vooral gefascineerd door een jong koppel. Rachel noemt hen Jess en Jason. Zij zijn de verpersoonlijking van wat Rachel zelf ooit had (en graag terug wil), namelijk het ‘perfecte koppel’. Maar dan ziet Rachel iets waardoor ze zich genoodzaakt voelt betrokken te raken bij deze mensen. Zeker wanneer blijkt dat Jess vermist is.

Allereerst moet ik zeggen dat dit boek zowat de onsympathiekste personages ooit heeft. Daarmee heeft de auteur natuurlijk een groot risico genomen, want meestal draait het succes van een roman om de aanwezigheid van empathie voor een personage. Het hoofdpersonage, Rachel, is een te dikke, gescheiden alcoholiste die kampt met black-outs door haar overmatig drankgebruik. Ze is duidelijk nog niet over haar scheiding heen en valt haar ex-man Tom en diens nieuwe vriendin, Anna, vaak lastig. Eigenlijk is ze een stalkster, al herinnert ze het zich vaak de dag erna zelf niet meer. Jess (die eigenlijk Megan heet) lijkt misschien wel perfect, maar bedriegt haar man en heeft een duister verleden. Anna mist het om ‘de minnares’ te zijn. Nu is ze getrouwd met Tom en hebben ze samen een kind, maar ze vond het leuker om stiekem te moeten doen. De mannen in het verhaal zijn nogal clichématig en agressief. Kortom: niemand waar ik ook maar een greintje sympathie voor koesterde.

Ik heb nogal boeken gelezen met onbetrouwbare of onsympathieke vertellers, en dat hoeft voor mij geen reden te zijn om een boek slecht te vinden. Dus het moest iets anders zijn. Hoewel de structuur  van het boek goed is, vond ik het gewoon te voorspelbaar. Ondanks dat velen dat niet met mij eens gaan zijn. Ik bleef hopen dat er toch nog een plottwist uit de bus zou komen, maar nee hoor.

De opbouw en structuur van het verhaal vind ik zoals gezegd wel goed. Het wordt verteld vanuit het standpunt van drie verschillende vrouwen: Rachel, Megan en Anna. Ook wordt het over verschillende periodes verteld. Dus je moet je hoofd er wel bij houden.

Al bij al viel The Girl on the Train nog wel mee. Maar ik heb echt al wel betere thrillers gelezen. Het is een perfect boek om als vakantieliteratuur te lezen, maar bijblijven zal het mij niet doen. De spanning zat er soms net iets te weinig in, wat jammer is voor een thriller. Ik geef het drie sterren.

 

3 gedachtes over “Review: The Girl on the Train

Geef een reactie

