Review: Gejaagd door de wind

Titel:
Gejaagd door de wind
Auteur: Margaret Mitchell
Uitgeverij: Zuid-Hollandsche Uitgeversmaatschappij
Jaar: origineel uit 1936
Pagina’s: 743

Dit boek vond ik in mijn grootvaders boekenkast. Toevallig stond het ook op mijn reading bucket list, dus dat kwam goed uit. Een vriendin van mij had onlangs de film gezien en vond die niet echt geweldig. Ik was al gewaarschuwd dat het verhaal grotendeels over oorlog ging. Toch is het veel meer dan dat.

Het verhaal speelt zich af van 1861 tot 1873 in de Amerikaanse staat Georgia ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Het biedt dus een (volgens mij) vrij juist beeld van deze periode in de Amerikaanse geschiedenis. De burgeroorlog begon in 1861 en ging tussen het noorden en het zuiden. De oorzaken waren voornamelijk de slavernij en economische verschillen. Voor wie van historische romans houdt, zal dit boek ongetwijfeld een pareltje zijn.

Zoals ik al zei, is het meer dan dat. Het is ook een romantisch verhaal. Het hoofdpersonage van dit verhaal, de jonge Scarlett O’Hara, is slechts zestien jaar oud in het begin van het verhaal. Ze is de verwende dochter van een schatrijke katoenplantage-eigenaar. Ze is heel egoïstisch, maar wat kan je dan ook anders van zestienjarige meisjes verwachten?! Haar enige wens is te trouwen met Ashley Wilkes. Wanneer ze van zijn verloving met zijn nicht Melanie Hamilton hoort, probeert ze hem nog van gedachten te doen veranderen. Wanneer dat niet lukt, trouwt ze met Charles Hamilton (Melanies broer) in de hoop zo Ashley pijn te doen. Charles sterft al vlug tijdens de oorlog, maar Scarlett krijgt wel een kind van hem. Scarlett gaat uit verdriet (en verveling) bij Melanie en haar tante in Atlanta wonen. Uiteindelijk verliest het zuiden de oorlog en vallen de Yankees overal binnen. Scarlett is genoodzaakt volwassen te worden als ze haar plantage wil redden. Dat doet ze in zekere mate ook: ze gaat zelf katoen plukken, vermoordt iemand om haar huis te behouden, trouwt met de verloofde van haar zus om aan geld voor belastingen te geraken,…

Ik heb Scarlett al omschreven horen worden als de ultieme heldin, maar ook als een slechterik. Ik denk dat ze gewoon een complex personage is. Ze doet wat ze moet doen om te overleven. Ze was ver voor op haar tijd omdat ze dacht en handelde als een man. Voor mij is ze een heldin.

gone with the wind.JPG

Een ander personage waar ik van hou is de charmante Rhett Butler. Hij is van karakter net hetzelfde als Scarlett: eigenwijs, egoïstisch en onscrupuleus. Geen wonder dat er een haat-liefdeverhouding tussen de twee ontstaat. Hij wordt uiteindelijk wel haar derde man. En ik was heel het verhaal aan het supporteren voor de twee. Het zijn niet bepaald de meest sympathieke mensen, maar door de ontwikkeling die de personages meemaken, leef je toch met hen mee. En het is een echte match made in heaven.

Ik weet niet of Gejaagd door de wind historisch gezien helemaal accuraat is, maar het geeft je in ieder geval veel informatie over de Amerikaanse Burgeroorlog. Voor liefhebbers van historische fictie zal het dus al wel iets zijn. Bovendien is er het liefdesverhaal tussen Scarlett en Rhett dat je 743 pagina’s bezig zal houden. Ik vond het een echt goed boek dat terecht als klassieker wordt beschouwd. Ik geef het vijf sterren.

Een gedachte over “Review: Gejaagd door de wind