Review: Gerechtigheid

gerechtigheidTitel: Gerechtigheid
Auteur: Stieg Larsson
Uitgeverij: Signatuur
Jaar: 2009 (origineel uit 2006)
Pagina’s: 651

Twee tegenpolen, Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Hij is een charmante man en een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het beroemde en beruchte tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde, uiterst intelligente vrouw met zwartgeverfd haar, piercings en tattoos én ze is een computerhacker van wereldklasse.

Lisbeth Salander heeft een levensbedreigende aanslag overleefd en wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, evenals de man die verantwoordelijk is voor haar duistere, pijnlijke verleden: Alexander Zalachenko. Salander wordt gezocht voor moord en door de media is ze neergezet als een psychopaat, moordenaar en satanist. Alleen Blomkvist is overtuigd van haar onschuld. Hij ontdekt de relatie tussen de vrouwenhandel, het verleden van Salander en de Zweedse veiligheidsdienst en wil daarover publiceren. Maar wil Salander wel meewerken? Ze vertrouwt niemand en zeker Blomkvist niet, die haar als enige veel te goed kent. Uiteindelijk moet ze voor de rechtbank verschijnen. Zal het recht zegevieren?

Goh, het eerste deel van de Millennium-trilogie was alles behalve voorspelbaar, het tweede deel was dat soms wel (en bovendien soms wat ongeloofwaardig), maar dit derde deel was WAUW. Wat is het jammer dat zo’n groot talent als Stieg Larsson is overleden. Er is nu wel een vierde deel aan de hand van een andere schrijver verschenen, namelijk Wat ons niet zal doden. Ik ben benieuwd. Het lijkt mij toch eerder een soort fanfiction te zijn wanneer je iemand anders werk en personages steelt en daarop verder bouwt. Al is er natuurlijk ook heel wat goede fanfiction geschreven!

Ik wijk af. Gerechtigheid heeft mij afgelopen nacht wakker gehouden. Ik moest en ik zou het boek uitlezen. Dat lijkt mij dan toch wel een positief teken, want ik offer mijn nachtrust niet graag op. Maar ik hou wel van films en boeken over rechtszaken en de voorbereiding daarop. En dit boek was zo’n boek. Gerechtigheid gaat meteen verder waar het vorige boek stopte. Mikael had Lisbeth zwaargewond teruggevonden in het huisje van Zalanchenko, Lisbeths vader. Lisbeth wordt echter nog steeds beschuldigd van moord en zware mishandeling. Daarenboven heeft ze de Zweedse veiligheidsdienst tegen. Een vijand die je liever niet hebt. Gelukkig heeft ze ook enkele trouwe bondgenoten.

Ik vond dit boek net als de voorgaande boeken uit de reeks zeker de moeite waard. Waarschijnlijk moet je wel liefhebber van het genre zijn. Maar ik vind thrillers perfect vakantievoer. Ik geef Gerechtigheid vier sterren.

Een gedachte over “Review: Gerechtigheid