Review: Senorita’s

senorita's.jpgTitel: Senorita’s
Auteur: Christophe Vekeman
Uitgeverij: De Arbeiderspers
Jaar: 2009
Pagina’s: 105

Al sinds zijn debuut in 1999 is Christophe Vekeman een zeer gewaardeerde gast op literaire podia in Vlaanderen en Nederland. Met speelse, vaak hilarische of zwartgallige verhalen en gedichten krijgt hij het publiek aan zijn voeten. Op vraag van velen zijn nu eindelijk zijn beste gedichten en andere podiumteksten gebundeld. Senorita’s is een boek voor iedereen die Vekeman ooit al live aan het werk zag, en voor allen die dat na lezing van deze bundel ongetwijfeld zullen willen doen.

Ik behoor tot de laatste groep. Ik lees praktisch nooit poëzie. Ik ga ook nooit naar signeersessies, voorstellingen, literaire podia, enz. Eigenlijk kom ik gewoon mijn huis niet uit. Ik had dan ook nog nooit van Christophe Vekeman gehoord. En nu wil ik die kerel graag live aan het werk zien, want dit boek was geweldig!

Het is moeilijk een recensie te schrijven over een poëzieboek. Ik denk dat je het gewoon moet lezen. Maar het was een leuke afwisseling van korte en lange gedichten en van grappige kortverhalen. Een perfect boek om tussendoor even vast te nemen en er enkele pagina’s uit te lezen.

Wat ik zo geweldig vond, was het cynisme dat in elke zin aanwezig was. Sommige gedichten zijn lichtjes deprimerend. Sommige gedichten zijn grappig. Maar overal is er een zekere zwaarmoedigheid aanwezig.

Mijn favoriete gedicht is ‘We waren’. Hier een strofe hieruit:

We rustten, we vierden, we kusten, we pisten
We brulden, we gierden, we lulden, we wisten
We konden, we wonnen, we stonden perplex
We likten onze wonden en we hadden goeie seks

Ik geef het vier sterren.

 

Een gedachte over “Review: Senorita’s

Geef een reactie

