Review: The hitchhiker’s guide to the galaxy

hitchhiker's guide to the galaxyTitel: The hitchhiker’s guide to the galaxy
Auteur: Douglas Adams
Uitgeverij: Picador
Jaar: 2002 (origineel uit 1979)
Pagina’s: 180

One Thursday lunchtime the Earth gets unexpectedly demolished to make way for a new hyperspace bypass. For Arthur Dent, who has only just had his house demolished that morning, this seems already to be more than he can cope with. Sadly, however, the weekend has only just begun, and the galaxy is a very strange and startling place. 

Dit boek is geniaal! Het is dan ook al jaren één van mijn lievelingsboeken. The hitchhiker’s guide is het eerste deel van een trilogie van vijf boeken. (Grappig, toch?!) Het staat ook op mijn reading bucket list.

Ik moest al lachen bij het lezen van de eerste zinnen:

Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the Western Spiral Arm of the Galaxy lies a small unregarded yellow sun. Orbiting this at a distance of roughly ninety-two million miles is an utterly insignificant little blue-green planet whose ape-descended life forms are so amazingly primitive that they still think digital watches are a pretty neat idea. (…)

En de rest van het boek is al even grappig.

Korte samenvatting: Arthur Dents huis wordt platgegooid door bulldozers, op dat moment komt zijn beste vriend Ford Prefect vertellen dat de aarde ook vernietigd zal worden door de Vogons. Ford en Arthur kunnen gelukkig nog stiekem liften met het ruimteschip van de Vogons. Over Vogons wordt gezegd:

They’ve got as much sex appeal as a road accident.

En:

Vogon poetry is of course the third worst in the Universe.

Uiteraard zijn de twee lifters niet gewenst bij de Vogons en worden ze opnieuw de ruimte ingegooid. Hierna worden ze opgepikt door het pas gestolen ruimteschip Heart of Gold. De dader van deze diefstal is de president of the Imperial Galactic Government, Zaphod Beeblebrox, een oude bekende van Ford. Samen met Trillian (nog een meisje van de Aarde) en de depressieve robot Marvin, gaan ze op zoek naar ‘the answer to life, the universe, and everything’.

The hitchhiker’s guide is een scifi boek, omdat het verhaal zich afspeelt op andere planeten met buitenaardse wezens en omdat er veel wetenschappelijke uitleg in voorkomt. Het is wel een heel grappig scifi boek. Er komt veel droge, Britse humor in voor. Een beetje in de stijl van Monty Python. Deel van de charme van het verhaal is de absolute willekeurigheid van gebeurtenissen. Bijvoorbeeld projectielen die uit het niets veranderen in een potvis en in een vaas petunia’s.

Als je dit boek nog niet hebt gelezen, doe dat dan. Het is zeker geen hoogstaande literatuur, maar wel puur amusement. Het is geen ontzettend dik boek, dus veel tijd verlies je er niet aan. Als je het al wel gelezen hebt, kan je het altijd nog eens herlezen. The hitchhiker’s guide to the galaxy doet mij altijd erg lachen, dus ik hoop jullie ook. Ik geef het vijf sterren. 

 

 

5 gedachtes over “Review: The hitchhiker’s guide to the galaxy

  1. Ik moet deze echt een keer lezen! Hopelijk snap ik het en vind ik de humor leuk. Ooit zag ik de verfilming en daar heb ik me goed mee vermaakt, al herinner ik me nog maar één beeld daarvan: dat ze de Grand Canyon rood aan het schilderen zijn.

    Liked by 1 persoon

  2. Jaaaaa The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy is ook één van mijn favorieten ❤ Dit boek werd me ooit aangeraden door mijn broer en daarna heb ik hem nog vele keren herlezen en de film natuurlijk ook gezien. Onlangs zond radio 2 trouwens het Nederlandstalige hoorspel van dit boek uit, heb je dat toevallig gehoord? Dat was ook echt tof 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. De radioversie heb ik gemist. Ik weet dat er ook een oude serie van is, maar die ziet er nogal amateuristisch uit. Ik denk dat het uit de jaren ’80 komt. Jij en je broer hebben in ieder geval goede smaak 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

