Review: Het smelt

het smelt.jpgTitel: Het smelt
Auteur: Lize Spit
Uitgeverij: Das Mag Uitgevers
Jaar: 2016
Pagina’s: 478

In Eva’s geboortejaar worden in het kleine Vlaamse Bovenmeer slechts twee andere kinderen geboren, allebei jongens. De drie maken er hun hele jeugd samen maar het beste van, tot de puberteit aanbreekt. Opeens ontstaan er andere verhoudingen. De jongens bedenken wrede plannen en de bedeesde Eva kan hieraan meedoen of haar enige vrienden verraden. Die keuze is geen keuze.

Dertien jaar na een snikhete zomer die volledig uit de hand loopt, keert Eva terug naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak. Gaandeweg wordt duidelijk dat zij dit keer de plannen bepaalt.

Het is alweer van Vele hemels boven de zevende geleden dat een boek erin is geslaagd mij zo bij de keel te grijpen. Van begin tot eind blijf je met een alarmerend voorgevoel verder lezen. Het verhaal gaat over Eva, die als twintiger terugrijdt naar haar geboortedorp om een overleden dorpsgenoot te herdenken, maar vooral om wraak te nemen. In het jaar dat Eva werd geboren, werden er in haar dorp slechts twee andere kinderen geboren, Pim en Laurens. Bijgevolg moesten de drie wel vrienden worden. Maar wanneer ze naar de middelbare school gaan en beginnen puberen, valt de vriendschap al snel uiteen. Het duurt bijna tot het einde van het boek vooraleer je door hebt wat er nu precies is gebeurd tussen deze ‘drie musketiers’.

Het boek speelt zich af in het fictieve Kempisch dorp ‘Bovenmeer’, dat wel heel hard op Viersel, het geboortedorp van Lize Spit zelf, lijkt. Ik kan het weten, ik ben zelf van de Kempen. Mijn twee schoonzussen zijn oorspronkelijk van Viersel. Alle verwijzingen naar geografische plaatsen zeggen mij iets. En het dorpse karakter van het verhaal is ook zeer herkenbaar. Pim is een boerenzoon, Laurens een slagerszoon, en Eva heeft een disfunctionele, alcoholistische familie. Iedereen kent iedereen, en iedereen krijgt alle roddels te horen bij de bakker, of de slager, of de apotheek.

Wat ik zo mooi vind, is hoe Lize Spit alle tijd neemt om de personages en gebeurtenissen te introduceren. Je voelt al van het begin dat er iets niet helemaal snor zit met de puberale spelletjes die de drie jongeren spelen, maar geeft hen toch nog het voordeel van de twijfel. Pim en Laurens geven scores aan meisjes, trekken zich af en vergelijken hun sperma, scheppen op tegen elkaar tot welke ‘base’ zij al zijn geraakt, enz. Opeens valt het besef dat Eva een meisje is en misschien niet meer bij hen past. Eva zelf weet ook niet meer in hoeverre ze met hen mee moet gaan. En dan bedenken Pim en Laurens een spel. Een spel waarvan Eva spelleidster moet zijn. Ze gaan een steekproef doen onder de meisjes in hun dorp. De meisjes worden één voor één bij hun drie uitgenodigd en krijgen een raadsel voorgeschoteld door Eva. Voor elke vraag die ze stellen of foute gok die ze doen, moeten de meisjes een kledingstuk uittrekken. En dan moet Eva kiezen in wiens kamp ze nu eigenlijk hoort.

Soms vind ik wel dat er een beetje te veel verhaallijnen in het boek zitten. De grimmige seksuele spelletjes die de drie in de beruchte zomer van 2002 speelden, de dwangneurose van Eva’s zusje, de verslaafde ouders, de dorpsgenoot die stierf,… Maar anderzijds vormen al deze elementen samen misschien wel de reden dat Eva zo hunkert naar de vriendschap van Pim en Laurens en dat het zo faliekant afloopt.

Het smelt is een zeer indrukwekkend debuut, en wordt in mijn ogen volledig terecht overal gelauwerd en gehypet. Het is bij momenten nogal deprimerend, maar daar moet je dan maar tegen kunnen. Misschien kan het voor sommigen een tikkeltje te Vlaams overkomen. Al denk ik van niet. Ik geef het vier sterren.

2 gedachtes over “Review: Het smelt