Review: Jane Eyre

jane eyre.JPGTitel: Jane Eyre
Auteur: Charlotte Brontë
Uitgeverij: Spaarnestad
Jaar: jaar uitgave onbekend (origineel uit 1847)
Pagina’s: 319

Ik heb onlangs de radioversie van Jane Eyre op BBC Radio 4 gehoord. Tom Burke sprak de stem in van Mr. Rochester. Ik ben stiekem wel een beetje een ‘Burketeer’ en volg zijn carrière dan ook. Zo ontdekte ik ook al de radioversie van  John Fowles’ The Magus. Deze moet ik voor mijn reading bucket list binnenkort ook nog lezen. Anyway, Jane Eyre dus. Ik las al eens eerder een Engelse versie (maar volgens mij was dat een verkorte versie of een versimpelde versie). Nu las ik een Nederlandstalige vertaling, omdat ze in de bibliotheek in mijn dorp heel weinig boeken hebben, laat staan in een andere taal.

Jane Eyre is geschreven in een mengeling van genres: Victoriaanse literatuur (denk aan Jane Austen) en een gotische roman (denk aan Bram Stokers Dracula). Het verhaal gaat over de jonge wees Jane Eyre, die heel wat miserie meemaakt. Haar tante, neef en nichtjes haten haar. Op de tuchtschool waarnaar ze wordt gestuurd, krijgen de leerlingen niet genoeg eten en sterven er vele aan de gevolgen van de tyfusepidemie op de school. Daarna krijgt Jane een job als gouvernante op Thornfield Hall. Hier wordt ze verliefd op de rijke eigenaar, Mr. Rochester. Hij blijkt echter getrouwd te zijn met de gestoorde vrouw die opgesloten zit op de zolder. Jane vlucht zonder geld en zonder bezittingen weg van Thornfield en moet noodgedwongen gaan bedelen. Gelukkig vind ze uiteindelijk ergens onderdak. Maar Mr. Rochester blijft door haar hoofd spoken.

Jane is een geweldig personage! Mr. Rochester vind ik een beetje dubbel. Hij wordt waarschijnlijk zwaar geromantiseerd door de lezers van dit boek, maar eigenlijk is hij soms ook wel best een eikel (en hij is oud genoeg om Janes vader te kunnen zijn). Jane houdt altijd vast aan haar principes, wat ik wel bewonder. Toch is het de liefde tussen deze twee personages die centraal lijkt te staan in het boek.

Jane Eyre is een goed boek. Het is met momenten misschien een beetje te melodramatisch, maar het kon mij wel boeien. Jane is een leuk personage, dat voor die tijd al behoorlijk feministisch en vrijgevochten was. Ik geef het vier sterren.