Review: Liefde in tijden van cholera

liefde in tijden van cholera coverTitel: Liefde in tijden van cholera
Auter: Gabriel Garcia Marquez
Uitgeverij: Meulenhoff
Jaar: 1986 (origineel uit 1985)
Pagina’s: 521

Dit boek is één van mijn lievelingsboeken geworden! Het gaat over Florentino Ariza die in zijn tienerjaren verliefd wordt op Fermina Daza. Zij trouwt echter met iemand anders, namelijk de dokter Juvenal Urbino. Florentino wijdt de rest van zijn leven aan het wachten tot Juvenal sterft, zodat hij opnieuw zijn eeuwige liefde en trouw aan Fermina kan verklaren.

Er komen heel wat universele thema’s in het boek aan bod: liefde, dood en ouderdom. Het is eigenlijk een heel romantisch verhaal, want als Florentino zegt dat hij eeuwig van Fermina zal blijven houden, meent hij het ook. (Ondanks zijn meer dan 200 affaires met andere vrouwen, dan wel te verstaan.) Er komen verschillende soorten liefde aan bod in het verhaal, wat nog maar eens duidelijk maakt hoe moeilijk ‘liefde’ te definiëren is. Juvenal zelf geeft op zijn huwelijksnacht toe niet verliefd te zijn op Fermina, maar vindt dat stabiliteit belangrijker is in een goed huwelijk dan verliefdheid. Misschien heeft hij ergens wel een punt, wan Fermina en hij leven dan toch maar vele decennia gelukkig samen. Florentino is het andere uiterste. Hij is een echte romanticus die liefdesbrieven vol schrijft naar Fermina en niet altijd helemaal van deze wereld lijkt te zijn.

Verder komt het thema ouderdom vaak aan bod. Het boek begint met een zelfmoord door iemand die schrik heeft oud te worden. Dus kiest hij ervoor zelfmoord te plegen op zijn 60 jaar. Het boek geeft inderdaad de aftakelingsverschijnselen van lichaam en geest vrij grafisch weer: het niet langer rechtopstaand kunnen plassen voor Juvenal, het hulp nodig hebben bij het aankleden, beginnende dementieverschijnselen, enz. Dan is er ook nog de hele discussie of liefde (en seks) op oudere leeftijd nog wel kan. Maar liefde is liefde en daar staat geen leeftijd op. Misschien is de liefde intenser als ze dichter bij de dood is, zoals geopperd in het boek.

Ten slotte geeft het ook nog de sfeer weer van een Caraïbisch gebied ten tijde van de eeuwwisseling. Dit exotische aspect is leuk om over te lezen. Toch blijft het altijd heel toegankelijk. De stad (of het land) waar het verhaal zich afspeelt, wordt nooit bij naam genoemd. Misschien juist omdat het universeel moet blijven. Toch worden er wel degelijk bepaalde historische en culturele referenties gegeven, bijvoorbeeld naar burgeroorlogen.

Dit boek was echt geweldig! Het is prachtig geschreven. Het heeft genoeg universele thema’s om voor iedereen herkenbaar te zijn en genoeg omschrijvingen van een Zuid-Amerikaans dorp om toch ook uniek te zijn. Het is soms echt grappig (bv. Juvenal die zegt dat het eten naar raam smaakt en iedereen die hem gelijk geeft). Het is zeer ontroerend. Een echte aanrader. Ik geef Liefde in tijden van cholera vijf sterren

2 gedachtes over “Review: Liefde in tijden van cholera