Review: Mannen die vrouwen haten

mannen die vrouwen hatenTitel: Mannen die vrouwen haten
Auteur: Stieg Larsson
Uitgeverij: Signatuur
Jaar: 2008 (origineel uit 2005)
Pagina’s: 560

Twee tegenpolen, Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Hij is een charmante man en een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde vrouw met zwartgeverfd haar, piercings en tatoeages, én een uitermate goede hacker. Samen vormen ze een ongewoon, maar sterk team.

Mikael wordt benaderd door oud-zakenman Henrik Vanger. Veertig jaar geleden is de zestienjarige Harriët Vanger op mysterieuze wijze verdwenen en vermoedelijk vermoord. De zaak is echter nooit opgelost en inmiddels verjaard. Toch wil Henrik Vanger graag dat Mikael zich hier nog eens op stort. Aanvankelijk lijkt het onderzoek nergens op uit te lopen. Totdat Mikael met hulp van Lisbeth op een spoor stuit dat rechtstreeks naar een zeer duister en bloedig familiegeheim voert…

Deze week las ik nog eens een thriller. Dat was weer even geleden, terwijl ik enkele jaren terug hoofdzakelijk thrillers las. Ik was voor het eerst naar de kleine bibliotheek in mijn dorp gegaan. Deze is maar enkele uren per week open, heeft volgens mij enkel boeken geschreven voor 2010 en  werkt nog met geschreven bonnetjes. Heerlijk toch!

Enfin, Mannen die vrouwen haten dus. Het eerste deel uit de Millennium-trilogie. Ik had ooit de verfilming met Daniel Craig en Rooney Mara in de hoofdrollen al gezien, maar was gelukkig de clue alweer vergeten. In feite zijn er twee verhaallijnen: de financiële fraude van financier Hans-Erik Wennerström en dan de geschiedenis van de rijke industriële familie Vanger. Journalist Mikael Blomkvist is de spil van het verhaal. Hij wordt door Henrik Vanger ingehuurd om de verdwijning van zijn nichtje te onderzoeken. Harriët Vanger verdween 40 jaar geleden, en Henrik is ervan overtuigd dat een familielid haar heeft vermoord. Mikael, die net is veroordeeld voor smaad aan Wennerström, heeft toch niets beter te doen. Hij krijgt in zijn onderzoek de hulp van hacker Lisbeth Salander. Zij is een gecompliceerd personage: een fotografisch geheugen, zieke hack-skills, tattoos, piercings en een moeilijk verleden.

Het verhaal gaat dus over mannen die vrouwen haten, maar ook over vrouwen die mannen die vrouwen haten, haten. Er zitten inderdaad enkele zeer onsympathieke mannen in het boek. De voogd van Lisbeth, Nils Bjurman, verkracht haar. De broer van Henrik Vagner noemde zijn dochter een hoer omdat ze seks met een jood had. De gezochte moordenaar martelde vrouwen. (Om te weten wie het is, moet je het boek maar lezen en/of de film zien.) Er zitten echter ook een paar sterke vrouwen in het verhaal. Gelukkig maar! Lisbeth is enerzijds een feministisch voorbeeld, maar anderzijds ook weer heel stereotiep neergezet. Zij wordt mishandeld, wordt uiteraard verliefd op het hoofdpersonage, en is het toonbeeld van de ‘troubled genius’. Dan is er ook nog Erika Berger, de mede-eigenaar van het tijdschrift Millennium. Zij is ook weer een typisch voorbeeld van hoe een vrouw in een mannenwereld misschien een beetje bitchy kan (en moet?) overkomen om stand te houden. Maar ze doet het met stijl. Ze is bovendien seksueel vrijgevochten. Ondanks het feit dat ze getrouwd is, heeft ze casual seks met Mikael en haar man moet dat maar oké vinden.

Ik hield wel van het boek. Het was niet alle momenten even spannend; de eerste honderd pagina’s waren meer een detective dan een thriller. Heel veel plottwists zag ik totaal niet aankomen, ondanks dat ik ooit de film wel eens heb gezien. (Ik ben stiekem een goudvis.) Het enige storende element in het boek is dat alle vrouwen Mikael blijkbaar onweerstaanbaar vinden en met hem in bed duiken. Lisbeth is dan weer één van mijn favoriete personages ooit geworden. Al bij al heb ik zeker van het boek genoten en geef ik Mannen die vrouwen haten vier sterren.

4 gedachtes over “Review: Mannen die vrouwen haten

1. Ik vond deze tegenvallen en was zo blij toen ik het uit had… Maar het leek me wel wat voor mijn vader, dus ik gaf het boek aan hem. Hij houdt erg van detectives op tv en ook dit boek vond hij geweldig. Hij heeft de andere delen ook gelezen en is zelfs naar het filmhuis gegaan om alle drie de films achter elkaar te kijken.

Liked by 1 persoon