Review: Moby Dick

moby dickTitel: Moby Dick
Auteur: Herman Melville
Uigeverij: Wordsworth Classics
Jaar: 2002 (origineel uit 1851)
Pagina’s: 469

Moby Dick is the story of Captain Ahab’s quest to avenge the whale that ‘reaped’ his leg. The quest is an obsession and the novel is a diabolical study of how a man becomes a fanatic. But it is also a hymn to democracy. Bent as the crew is on Ahab’s appalling crusade, it is equally the image of a co-operative community at work: all hands dependent on all hands, each individual responsible for the security of each. Among the crew is Ishmael, the novel’s narrator, ordinary sailor, and extraordinary reader. Digressive, allusive, vulgar, transcendent, the story Ishmael tells is above all an education: in the practice of whaling, in the art of writing. Expanding to equal his ‘mighty theme’ – not only the whale but all things sublime – Melville breathes in the world’s great literature. Moby Dick is the greatest novel ever written by an American.

Moby Dick staat op nummer 59 van mijn reading bucket list, dus ik moest het wel lezen. Ik heb het boek vorig jaar op het Boekenfestijn in Antwerpen gekocht. Ik heb ooit The Old Man and the Sea van Hemingway moeten lezen, wat ook over het vangen van een vis ging. (Ja, ik weet dat een walvis stiekem eigenlijk een zoogdier is). Ik vond toen 100 pagina’s al belachelijk lang om te moeten lezen over een oude man die een vis vangt. Moby Dick doet er nog een schepje bovenop. Het zijn bijna 500 pagina’s en de walvis in kwestie verschijnt pas de laatste hoofdstukken ten tonele.

Moby Dick heeft wel één van de bekendste openingszinnen uit de gehele literatuurgeschiedenis:

Call me Ishmael.

Pats. Kort en bondig. Jammer dat de rest van het boek net wat minder kort en bondig is.

Het boek gaat over de wraakzuchtige kapitein Ahab, die jacht maakt op de walvis die hem ooit één van zijn benen afbeet. Wraak op een walvis lijkt mij sowieso niet zo’n goed idee, want die walvis is hoe dan ook groter en sterker dan een mens. En wat kan een walvis er nu aan doen dat hij zijn inherente impulsen volgt? Niets. Ahab zelf lijkt zich bewust te zijn van zijn zelf veroorzaakt noodlot. Er is een passage in het boek waarin hij lijkt af te zien van zijn jacht op de walvis. Net voor de jacht op Moby Dick begint, staat hij met zijn eerste matroos Starbuck te praten en betuigt hij spijt dat hij 40 jaar van zijn leven heeft verspild aan de walvisvangst en meer specifiek aan het jagen op Moby Dick. (Wist-je-datje: de koffiegigant Starbucks haalde de inspiratie voor zijn naam uit dit boek.)

Verder komt er heel veel uitleg over walvissen en de walvisvangst aan bod. Technische uitleg waar ik niets aan heb en waar ik niets van snap. Zeker niet in Engels jargon. Ik heb zo weinig mogelijk pagina’s geskipt, maar heb af en toe toch wel wat verder gebladerd.

Ten slotte nog iets over Ishmael. Hij is zogezegd de verteller van het boek, maar is slechts een simpele, laag gerankte matroos. Dan snap ik niet waar al die verwijzingen naar mythologische figuren vandaan komen. Ofwel is er een andere alwetende verteller. Ofwel is Ishmael zeer onbetrouwbaar als verteller. Hoe dan ook: vreemde keuze van Melville om hem in de eerste zin van het boek als hoofdpersonage te profileren en hem vervolgens amper aan bod te laten komen. Toch lijkt Ishmael op de hoogte te zijn van alles wat er gebeurt aan boord van de Pequod. Hij quote zelfs gesprekken waar hij zelf onmogelijk kon zijn bijgeweest.

Moby Dick wordt als ‘the Great American novel’ gezien. Velen vinden het een meesterwerk. Misschien volledig terecht, maar ik vond er persoonlijk niets aan. Het duurde te lang, er was te veel technisch geleuter over walvissen, en het was zowat het meest teleurstellende einde ooit. (Ben ik de enige die nog niet wist hoe dit verhaal eindigde?) Enkel het hoofdstuk waarin Ishmael een bed moet delen met de kannibaal Queequeg vond ik hilarisch! Ik geef het boek 1 ster. 

 

Een gedachte over “Review: Moby Dick

Geef een reactie

