Review: De waarheid is een koe

de waarheid is een koeTitel: De waarheid is een koe
Auteur: David Duchovny
Uitgeverij: Manteau
Pagina’s: 170

Elsie Bovary is een koe en is heel tevreden met haar luie leventje. Ze slijt haar dagen met eten, slapen en kletsen met haar hartsvriendin Mallory. Als ze op een nacht de stal uit sluipen om te gaan dollen met de stieren, ziet Elsie de boer en zijn gezin in stille aanbidding voor een lichtgevend kastje zitten. En wat deze Kastgod over de bio-industrie vertelt, zet haar wereld op zijn kop. Er zit maar één ding op: ze moet een veilig heenkomen zoeken. Ze ontvlucht de boerderij samen met Jerry, een varken dat zich onlangs bekeerd heeft tot het jodendom, en Tom, een kalkoen die niet kan vliegen maar wel een iPhone kan bedienen met zijn snavel. Met gestolen paspoorten vertrekt dit bonte team, provisorisch vermomd als mensen, naar de luchthaven. Op hun spirituele reis naar het land van de heilige koe delen ze psychiatrisch advies uit, verruimen hun geest en verbeteren de wereld.

Als boerendochter was ik benieuwd naar het boek met als geweldige titel De waarheid is een koe. Daarenboven was het geschreven door die acteur van The X-Files en van Californication, David Duchovny. Toevallig heeft hij deze week ook zijn eigen ster gekregen op de Walk of Fame. Meestal wanneer celebrity’s plotseling ook over literair talent denken te beschikken, sta ik daar nogal cynisch tegenover. Ik ben eigenlijk gewoon altijd cynisch, my bad. (zie ook mijn eerdere post Celebrities turned authors)

Ik heb gemengde gevoelens over dit boek. Enerzijds is het wel grappig. Absurd, maar grappig. De plot is uiteraard niet heel geloofwaardig: een koe die leert rechtop lopen en samen met een varken en een kalkoen een vliegtuig neemt. Maar alle kleine verwijzingen naar hedendaagse films en boeken zijn wel leuk voor volwassenen. Het verhaal is evengoed geschikt voor kinderen. Er staan immers tekeningen in en het is geschreven in een simpel taalgebruik.

Anderzijds vind ik al het moraliserend gezever van Duchovny overbodig. Ongetwijfeld vinden koeien het niet leuk geslacht te worden. En als je daardoor uit morele overwegingen vegetariër wordt, geen enkel probleem. Maar daarom hoef je een kinderboek, of literaire roman (ik weet niet wat de doelgroep nu juist is) niet vol met geleuter over vegetarisme steken. En dan ineens komt er ook nog uitleg over de problemen in het Midden-Oosten, en waarom kunnen we niet allemaal vrienden zijn zodat er vrede op aarde is en blablabla… Het wordt allemaal nogal simplistisch uitgelegd.

De waarheid is een koe is zeker niet slecht. Al geloof ik wel dat als iemand onbekend dit boek had geschreven, het nooit een contract bij een uitgeverij had binnengehaald. Bovendien denk ik dat het verhaal het beter zou doen in een animatiefilm à la Chicken Run. Het leest vlot (ik had het op een dag uit) en je moet er mee lachen. Zeker niet slecht dus voor een debuut. Ik geef het drie sterren.

Een gedachte over “Review: De waarheid is een koe