Column: Celebrities turned authors

Je kan er niet om heen kijken. Op de jaarlijkse boekenbeurs in Antwerpen doen vooral de bekende Vlamingen (bv’s) het goed. Rijen bezoekers staan er steevast aan te schuiven om een handtekening en/of foto van deze zogenaamde auteurs te scoren. Maar volgens mij wil dat niet noodzakelijk zeggen dat die bv’s ook over literair talent beschikken. Waarschijnlijk is zowat een derde van die boeken geschreven door ghostwriters en is de rest gewoon troep. Misschien willen uitgeverijen het risico niet nemen om de volgende J.K. Rowling te missen. Of misschien kiezen uitgeverijen voor makkelijk geld (doen we dat dan niet allemaal?). Want feit is: Vlamingen lezen graag boeken van bv’s.

Enkele voorbeelden:

Joy Anna Thielemans heeft een boek uitgebracht. Ik heb op tv één fragmentje hieruit gehoord waarin ze uitlegt hoe je je veters moet strikken. Ik snap dat de critici niet laaiend enthousiast waren. Ik snap zelfs de commentaar ‘het IQ van een doodgereden egeltje’.

Sven Nys heeft een boek uitgebracht en ik hoorde onlangs op de radio dat er binnenkort ook een film over hem komt. Is dat nu echt nodig?!

Verder: Ish Ait Hamou, Eva Daeleman, Goedele Liekens, enz.

Niet alleen in België is het fenomeen aan de gang. Ook in het buitenland zijn talloze voorbeelden te vinden: James Franco, Ethan Hawke en zelfs Nicole Richie hebben al een boek geschreven. Om dan nog niet te spreken over de resem biografieën waarmee celebrity’s de wereld overspoelen. Alsof hun leven zoveel interessanter is! (Toegegeven: dat is het waarschijnlijk wel.)

Ik hoop toch dat deze trend vlug gedaan zal zijn. Dat bv’s zo makkelijk boeken kunnen uitgeven en zo veel populariteit krijgen gaat ten koste van andere, betere (echte) auteurs.

Wat vinden jullie? Hoe zit het trouwens in Nederland? Ik ken niet veel BN’ers. 

 

Een gedachte over “Column: Celebrities turned authors

Geef een reactie

