Review: Game of Thrones

spel der tronen coverTitel: Game of Thrones
Auteur: George R.R. Martin
Uitgeverij: Luitingh – Sijthoff
Jaar: 2014 (origineel uit 1996)
Pagina’s: 768

Het Lied van IJs en Vuur verhaalt van de liefdes, de levens en de ambities van de Baratheons, de Lannisters, de Starks en al die andere grote families van de Zeven Koninkrijken. Het begint allemaal in het zuiden, aan het hof, waar de Lannisters sterke spelers zijn. De macht van de koning is tanende. Zijn Hand is onder verdachte omstandigheden om het leven gekomen. Velen zijn uit op eigen gewin. Als de koning Eddard Stark tegen diens zin benoemt tot zijn nieuwe Hand, wordt zowel hij als zijn familie betrokken bij de meest omvattende machtsstrijd ooit, het levensgevaarlijke spel der tronen.

Ik heb de serie nog nooit gezien. Mijn vriend wel. Hij kan bingewatchen. Ik krijg hoofdpijn als ik meer dan drie afleveringen van iets na elkaar moet zien. Dus hoewel hij wist dat ik eigenlijk de serie ook wilde zien, heeft hij ze op een sneller tempo volledig uitgekeken. Dus ben ik maar aan de boeken begonnen. (Ik denk dat mijn vriend vooral het visuele leuk vindt: blote borsten, en al 🙂 )

Wat ik al wist: er komt seks in, er komt incest in, er komt bloed in, en alle personages waar je van houdt, gaan dood. Ik denk dat iedereen dat wel weet. Zelfs als je de serie niet hebt gezien of de boeken niet hebt gelezen. Ik moet zeggen: ik snap de hype nu volledig. Wat een gaaf boek!

Elk hoofdstuk is geschreven vanuit een ander standpunt. Je krijgt zo een genuanceerd beeld van de personages. De slechteriken zijn niet per se slecht en de goeden zijn niet per se goed. Als je nog niet alle personages kent, achteraan in het boek staat een overzicht van de heersende families. De hoofdstukken zijn niet superlang en de verhaallijnen zijn best overzichtelijk.

Het is allemaal nogal middeleeuws, maar heeft ook veel fantasy-elementen. Voor ieder wat wils dus. Het boek gaat vooral over de machtsstrijd tussen de families, met name de Starks en de Lannisters. Ik weet dat je voor de Starks moet supporteren, maar na het lezen van het eerste boek, ben ik eigenlijk nog het meest voor Tyrion Lannister. Die dwerg is hilarisch!

Je zou verwachten dat Game of Thrones enkel populair zou zijn bij nerds, maar het is een wereldwijd succes. Het is onvoorspelbaar. (Al kan je wel voorspellen dat iedereen sterft.) Het is ‘kill or be killed’ in de strijd voor de IJzeren Troon. En het is dikwijls kiezen tussen eer en liefde. Ik geef het boek vijf sterren.

3 gedachtes over “Review: Game of Thrones