Review: Of Mice and Men

of mice and menTitel: Of Mice and Men
Auteur: John Steinbeck
Uitgeverij: Penguin
Jaar: 2000 (origineel uit 1937)
Pagina’s: 106

De ‘American Dream’ blijft voor veel mensen slechts een droom, ook voor de twee hoofdpersonages in Of Mice and Men. George en Lennie zijn twee landarbeiders die samen van boerderij naar boerderij trekken om daar een centje te kunnen verdienen. Ze hopen op een dag genoeg geld bijeen gespaard te hebben om een eigen boerderij te starten. Hun vriendschap en zoektocht naar geluk staan centraal in dit boek. Dit boek zorgde er onder meer voor dat John Steinbeck de Nobelprijs voor de Literatuur won. Het is dan ook volledig terecht dat het op mijn reading bucket list staat. Ik had het al eens moeten lezen voor mijn studies taal- en letterkunde, en vond het toen ook een goed boek.

Het boek is maar 100 pagina’s lang, perfect te lezen op één dag en ontzettend droevig. Het is geschreven als een toneelstuk, met een minimum aan personages, locaties  en tijdssprongen. Ondanks het feit dat het zo kort is, is het toch rijk aan betekenis. Er komt veel symboliek in voor, zoals bijvoorbeeld Candy’s hond die symbool staat voor Lennie zelf. Of de konijnen die hun idyllische droomleven op de boerderij symboliseren.

Bovendien geeft het ook een zekere maatschappijkritiek. Het toont aan dat de zwakkeren in de maatschappij het moeilijk hebben. Allereerst toont het boek het racisme tegenover Crooks, de zwarte hulp die niet binnen mag in de slaapvertrekken van de blanke werkkrachten. Verder wordt ook Lennie fout begrepen. Lennie is sinds zijn geboorte mentaal gehandicapt en heeft het IQ van een klein kind. Zonder de bescherming en vriendschap van George zou hij niet ver geraken. Hij doet vaak dieren dood omdat hij zijn eigen kracht niet kent. Toch is hij geen slechte kerel. Dat lijkt iedereen echter niet te begrijpen. Ten slotte is er ook weinig respect voor de oudere hulp op de boerderij, Candy.

Dit is echt een heel mooi boek dat mij heeft ontroerd. Dat wil toch wel wat zeggen, want ik word vaak omschreven als zijnde ‘nogal psychopathisch’. Ik denk dat dit boek vooral perfect is voor iemand die graag een klassieker wil lezen, maar daar geen maand wil over doen. Ik geef het vier sterren.

2 gedachtes over “Review: Of Mice and Men