Review: Women in Love

women in loveTitel: Women in Love
Auteur: D.H. Lawrence
Uitgeverij: Wordsworth Classics
Jaar: 1999 (origineel uit 1920)
Pagina’s: 421

Lawrence’s finest, most mature novel initially met with disgust and incomprehension. In the love affairs of two sisters, Ursula with Rupert, and Gudrun with Gerald, critics could only see a sorry tale of sexual depravity and philosophical obscurity. Women in Love is, however, a profound response to a whole cultural crisis. The ‘progress’ of the modern industrialised world had led to the carnage of the First World War. What, then, did it mean to call ourselves ‘human’? On what grounds could we place ourselves above and beyond the animal world? What are the definitive forms of our relationships – love, marriage, family, friendship – really worth? And how might they be otherwise? Without directly referring to the war, Women in Love explores these questions with restless energy. As a sequel to The Rainbow, the novel develops experimental techniques which made Lawrence one of the most important writers of the Modernist movement.

Wat een afschuwelijk boek! Ik ben er al enkele weken in bezig, en het is nog steeds niet uit. Nu ben ik alles behalve een trage lezer. Toegegeven: door mijn werk en de verbouwingen in mijn nieuwe huis, heb ik heel wat minder tijd over om te lezen. Toch denk ik niet dat dit volledig de oorzaak is van het feit dat ik maar niet door dit boek geraak. Omdat het op mijn reading bucket list staat, ga ik doorzetten en het uitlezen. Ooit. In de tussentijd ga ik aan andere boeken beginnen.

Wat maakt het dan precies zo afschuwelijk? Women in Love wordt (mogelijk wel terecht) als een klassieker beschouwd en velen vinden het een goed boek, dus het moet toch ook sterke punten hebben. Het is gewoon echt niet mijn ding. De stijl doet mij denken aan Virginia Woolf. Of Woolfs stijl doet me denken aan D.H. Lawrence. De twee schreven tijdens dezelfde periode. Er gebeurt absoluut niets in het verhaal. Het gaat enkel om de gevoelens en gedachten van de personages. 421 pagina’s lang vermoed ik. De personages zijn niet interessant genoeg om stream of consciousness op toe te passen. De twee ‘women in love’ zijn de zussen Gudrun en Ursula. Gudrun komt over als een snob, Ursula komt frigide over. Hun love interests zijn niet veel interessanter.

Het boek onderzoekt wel enkele interessante ideeën. Wat onderscheidt ons als mens van de dieren? Wat maakt het leven de moeite waard? Is het harmonie? Liefde? Nog iets anders? Maar dit verandert niets aan het feit dat het een saai boek is. Ik geef het 2 sterren.

2 gedachtes over “Review: Women in Love

Geef een reactie

