Review: The Casual Vacancy

the casual vacancyTitel: The Casual Vacancy
Auteur: J.K. Rowling
Uitgeverij: Little, Brown
Jaar: 2012
Pagina’s: 503

When Barry Fairbrother dies in his early forties, the town of Pagford is left in shock. Pagford is, seemingly, an English idyll, with a cobbled market square and an ancient abbey, but what lies behind the pretty façade is a town at war. Rich at war with poor, teenagers at war with their parents, wives at war with their husbands, teachers at war with their pupils…Pagford is not what it first seems. And the empty seat left by Barry on the parish council soon becomes the catalyst for the biggest war the town has yet seen. Who will triumph in an election fraught with passion, duplicity and unexpected revelations?

Ik maak deel uit van de generatie die opgroeide met Harry Potter. Ik vind het nog steeds jammer dat ik nooit een brief per uil heb gekregen met mijn uitnodiging voor Zweinstein en zwerkbal lijkt me nog altijd een leuke sport. Ik was dan ook benieuwd naar J.K. Rowlings eerste boek voor volwassenen. Ik had het al een tijdje geleden gekregen, was er toen in begonnen, maar had het nog niet uitgelezen. Dat zegt in feite al genoeg. Harry Potter zou ik nooit opzij hebben gelegd en vergeten. Dit boek was middelmatig en had ik misschien beter gevonden als ik niet zo’n stapelhoge verwachtingen van de auteur had.

gandalf

The Casual Vacancy moet het vooral hebben van de personages. Op een nogal Dickensiaanse manier omschrijft Rowling het leven in het idyllische dorpje Pagford. Een dorpje waarin de kerk nog altijd centraal staat en waarin je naar de dichtstbijzijnde stad Yarvil moet om iets te kunnen beleven. Het landelijke dorpje blijkt echter niet zo onschuldig te zijn als je wel zou verwachten. Wanneer Barry Fairbrother sterft, komt er een plek vrij in de plaatselijke gemeenteraad. Hierna barst de strijd los om deze plek te bemachtigen. Met het nodige realisme omschrijft Rowling de tegenstellingen tussen rijk en arm; jong en oud; en conservatieven en liberalen. De personages zijn nogal karikaturaal (met uitzondering van de jeugd, die wel goed is omschreven) en het verhaal eindigt met de nodige dosis melodrama.

Het boek kan gelukkig ook rekenen op voldoende humor en een vlotte schrijfstijl. Howard Mollison wordt bijvoorbeeld als volgt omschreven:

“A great apron of stomach fell so far down in front of his thighs that most people thought instantly of his penis when they first clapped eyes on him, wondering when he had last seen it, how he washed it, how he managed to perform any of the acts for which a penis is designed.”

Kortom: The Casual Vacancy is geen meesterwerk, maar het is een entertainend boek. Het is geen boek dat ik zou aanraden voor kinderen, daar komt er te veel seks, drugs en geweld in voor. Het is vaak grappig geschreven en is structureel goed opgebouwd. Ik geef het drie sterren.

Een gedachte over “Review: The Casual Vacancy

Geef een reactie

