Review: On the Road

onderweg coverTitel: Onderweg
Auteur: Jack Kerouac
Uitgeverij: De Bezige Bij
Jaar: 1988
Pagina’s: 304

On the road staat op mijn reading bucket list op nummer vijf. Het wordt dan ook gelauwerd als één van de beste boeken uit de 20ste eeuw en vooral als een boek dat de tijdgeest veranderde. Het mag dan wel het symbool zijn van de Beat Generation, mij kon het niet echt boeien. In de bibliotheek hadden ze enkel de Nederlandse vertaling, dus las ik die maar. Ik vond het niet zo’n goed boek, wat misschien deels aan de vertaling lag.

Het verhaal is overwegend autobiografisch en gaat over Sal Paradise (Jack Kerouac) en Dean Moriarty (Neal Cassady) die continu rondtrekken door de Verenigde Staten. Vandaar de titel. De twee zijn rusteloos en slagen er niet in lang op dezelfde plaats te blijven. Ze zijn op zoek naar zichzelf en welke manier is beter om jezelf te vinden dan zonder geld en bezittingen Amerika rond te reizen?

Het tempo ligt hoog. De twee personages vallen van het ene drugsovergoten avontuur in het volgende. In een verhaal vol seks, drugs en jazzmuziek gaan ze op zoek naar geluk. Enerzijds doet dit boek je zin krijgen om te reizen en te ontdekken. Anderzijds is het leven van Sal en Dean oppervlakkig en droevig. Sal geraakt door het verhaal heen ook meer en meer gedesillusioneerd door het leven. Totdat hij lijkt te settelen met een leuk meisje en hij klaarblijkelijk geluk vindt.

On the road – ik gebruik de Engelse titel, want Onderweg heeft gewoon niet hetzelfde cachet – was echt niet mijn ding. Het gaat over vrijheid en je afzetten tegen de maatschappij, maar ik vond het vooral saai en plotloos. Ik geef het twee sterren.

Een gedachte over “Review: On the Road