Review: Een Honger

Teen honger coveritel: Een Honger
Auteur: Jamal Ouariachi
Uitgeverij: Querido
Pagina’s: 585

Studente Aurélie Lindeboom krijgt de schrik van haar leven als haar geliefde volkomen onverwacht gearresteerd wordt. Hij, de bekende ontwikkelingswerker Alexander Laszlo, zou een van zijn Ethiopische adoptiekinderen hebben misbruikt. Heeft Aurélie werkelijk meer dan een jaar het bed gedeeld met een man die, zonder dat zij het wist, pedofiele voorkeuren had?

Bijna tien jaar later is ze moeder van een jonge dochter en werkzaam als journaliste. Dan benadert Laszlo haar opnieuw, met een voorstel dat ingrijpende gevolgen zal hebben.

Het thema van Een Honger mag dan wel behoorlijk controversieel zijn, het boek zelf is echt het lezen waard. Al denk ik wel dat Ouariachi zijn kunnen ook had kunnen tentoonspreiden op zo’n 100 pagina’s minder. Soms komt het allemaal een beetje te gekunsteld over. Hij maakt stilistische uitstapjes naar verschillende genres: dagboekfragmenten, een filmscript, codetaal, essays,… Hij pronkt met zijn kennis en is niet te beroerd om mensen als Derrida, Barthes, Lyotard, enz. te vernoemen. Personen die iedereen die ooit een vak over het postmodernisme heeft gevolgd, kent. Lyotard mocht dan wel verkondigen dat het gedaan was met ‘de Grote Verhalen’, in dit boek zet Ouariachi toch wel een groot verhaal neer. Een verhaal over liefde, vrijheid en de zin of onzin van welzijnswerk.

De twee hoofdpersonages – Aurélie Lindeboom en Alexander Laszlo – houden er een compleet verschillend gedachtegoed op na. Zij is het product van de postmoderne maatschappij: steeds verbonden met de rest van de wereld via haar smartphone en zo heerlijk cynisch en nuchter in haar ideeën: “Soms moet je de wereld gewoon laten stikken.” Zie hier tegenover Alexander, een oudere weldoener die het als zijn morele plicht ziet de wereld te helpen. De twee zijn verbonden door hun gemeenschappelijk verleden. Ze hadden een relatie, die op te klippen liep toen Alexander werd beschuldigd van pedofilie. Jaren later vraagt Alexander aan Aurélie om zijn levensverhaal in een boek te gieten. Maar is het wel zo slim om je omstreden mening over pedofilie aan de wereld kenbaar te maken? Met de zin “Een gezonde dosis pedofilie zou onze maatschappij meer goed doen dan kwaad” ga je immers geen vrienden maken.

Een Honger leest ontzettend vlot. Het zet je aan het denken over onze maatschappij. Zijn wij inderdaad niet een beetje te preuts en angstig geworden? Het mag wel blijken dat Ouariachi een geëngageerd schrijver is, voor zover dat nog betekenis heeft tegenwoordig. Tegelijkertijd is het ook een mooi liefdesverhaal. Kortom: een aanrader! Ik geef het vijf sterren.

2 gedachtes over “Review: Een Honger