Review: Liefde bij wijze van spreken

liefde bij wijze van sprekenTitel: Liefde bij wijze van spreken
Auteur: Yves Petry
Uitgeverij: De Bezige Bij
Pagina’s: 333

Alex Jespers, auteur van een weergaloze succesroman maar inmiddels op zijn retour, beseft bij aanvang van deze vertelling dat het niet zal meevallen om uit te leggen hoe hij meer dan twintig jaar geleden verzeild raakte in een driehoeksverhouding met Jasper en Kristien Fielinckx – een broer en een zus die als tieners hun ouders bij een auto-ongeluk hebben verloren. Als die geschiedenis over liefde ging, waarover gaat de liefde dan? Nog moeilijker zal het zijn om te achterhalen wat de betrekkingen tussen hen drieën daarna zo grondig deed ontsporen. Met onuitwisbare gevolgen.

Ik had dit boek al een aantal keren voorbij zien komen op andere boekenblogs en was dan ook benieuwd hiernaar. Het boek gaat over de bizarre driehoeksverhouding tussen de schrijver Alex Jespers en Jasper en Kristien Fielinckx. Alex en Jasper waren in hun puberteit al een soort van vrienden, al kon Alex niet altijd goed omgaan met Jaspers ernst en fanatisme. De beide jongens worstelden met hun literaire ambities en ontluikende seksualiteit. Wanneer de ouders van Jasper en Kristien omkomen in een auto-ongeluk, ontmoet Alex voor het eerst Kristien in de ziekenhuiskamer van Jasper.

Flashforward naar vier jaar later. De drie studeren ondertussen in studentenstad L. Al snel lopen ze elkaar weer tegen het lijf. Jasper beweert verliefd te zijn op Alex en Kristien wil een kind van hem. Rare familie!

Het boek telt slechts drie hoofdpersonages en draait voornamelijk om de spanningen tussen de drie. Het mag wel duidelijk zijn dat Jasper en Kristien psychisch niet helemaal over de dood van hun ouders zijn geraakt. Kristien is zelf psychotherapeute geworden, maar komt zelf vaak over als een heel onstabiele vrouw. Soms kan ze poeslief zijn en de rol opnemen van bezorgde moeder of zus, en soms kan ze zo’n pesterig gedrag tentoonspreiden dat ze mannen een ontzettend laag zelfbeeld bezorgt. Jasper is na zijn ontwaking uit zijn coma een schijnbaar andere persoon geworden. Hij is nog altijd even serieus en fanatiek als voordien, maar wil niet langer schrijver worden, maar wel boswachter.

Al vanaf het begin laat Yves Petry merken dat het verhaal niet helemaal goed eindigt, maar je moet toch doorlezen tot het einde om te lezen wat er precies is gebeurd. Alex Jespers mag dan niet de meest betrouwbare verteller of meest sympathieke man zijn, je leeft toch met hem mee. De kracht van het verhaal ligt vooral in de virtuositeit van Yves Petry’s schrijfstijl. Ik geef Liefde bij wijze van spreken vier sterren.

Een gedachte over “Review: Liefde bij wijze van spreken