Review: Catch 22

Catch-22-coverTitel: Catch 22
Auteur: Joseph Heller
Uitgeverij: Corgi
Jaar: 1988 (origineel uit 1961)
Pagina’s: 570

Catch 22 is een angstaanjagend dik boek over de Tweede Wereldoorlog. Toch is het zoveel meer dan dat. Ik heb het nu al voor de tweede maal gelezen in het kader van mijn ‘reading bucket list’ en heb daar hoegenaamd geen spijt van. Al moet ik wel zeggen dat ik het lastig vind een recensie te schrijven over dit boek.

Catch 22 vertelt het verhaal van een groep Amerikaanse soldaten die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog op een Italiaans eiland verblijven om er het vasteland te bombarderen. Het eigenlijke hoofdpersonage is Yossarian. Hij is meteen ook het enige niet-karikaturale personage uit het boek. Hij wil weg uit de oorlog, omdat hij bang is te sterven.

Het boek telt belachelijk veel personages. Elk hoofdstuk is ook getiteld naar één van die vele personages. Soms wordt het wel moeilijk om door het bos de bomen nog te zien. Al vind ik persoonlijk alle personages hilarisch op hun geheel eigen wijze. Sommigen zijn geobsedeerd met geld, anderen met seks, en nog anderen willen alleen maar marcheren in parades in plaats van oorlog te voeren.

Het is een zeer satirisch boek. Het lacht met de absurditeit van oorlog, met de geldsmacht van mensen, met het typische Amerikaanse patriotisme,… Toch heeft het ook iets ontzettend triest. De auteur van het boek – Joseph Heller – putte voor dit verhaal uit zijn eigen ervaringen als bombardier. Sommige beschrijvingen zijn dan ook uit het leven gegrepen (en bloederig).

Ik ga niet zeggen: dit boek moet je gelezen hebben! Het is een goed boek, maar het is een goed boek van bijna 600 pagina’s. De dialogen zijn grappig geschreven en deden mij vaak denken aan de stijl van Samuel Beckett. Absurd dus. Het is ook cynisch, waardoor ik er sowieso fan van ben. Een voorbeeld:

“Be thankful you’re healthy.”

“Be bitter you’re not going to stay that way.”

“Be glad you’re even alive.”

“Be furious you’re going to die.”

“Things could be much worse,” she cried.

“They could be one hell of a lot better,” he answered heatedly.

Al bij al geef ik het vier sterren.

Een gedachte over “Review: Catch 22

Geef een reactie

