SSS: Super 6 auteurs van eigen bodem

Elke zaterdag vind je op Book Babbles de Super Six Saturday. Deze week is het thema ‘auteurs van eigen bodem’. Ik ben zelf van België en Nederlandstalig, dus ik ga proberen enkel Vlaamse auteurs op te noemen:

1. Pieter Aspe

Als misdaadauteur is hij misschien niet de origineelste schrijver, maar zijn boeken zijn wel spannend.

2. Herman Brusselmans

Deze figuur verschijnt vaak in talkshows en heeft een eigen column in Humo. Ik moet altijd hard lachen met hem. De critici hebben gelijk wanneer ze zeggen dat zijn werk eentonig is, maar dat geldt voor vele schrijvers. Hij heeft het zinnetje ‘achterwaarts in de poes naaien’ in ieder geval wel op de kaart gezet!

3. Michael De Cock

Ik zag ooit een voordracht van deze jeugdauteur/regisseur/acteur/allesdoener tijdens een symposium over jeugdliteratuur. Sindsdien ben ik fan.

4. Stefan Brijs

Ik las op aanraden van een vriendin zijn boek De Engelenmaker en vond dat best oké.

5. Bart Moeyaert

Eerlijk gezegd, ik ken deze auteur niet goed. Hij is één van de lievelingsauteurs van een andere vriendin van mij. Zij liet ooit een boek door hem signeren en toen hij haar vroeg voor wie het was (welke naam erop mocht), antwoordde ze doodserieus ‘voor mij’. Hilarisch toch?!

6. Paul van Ostaijen

Er is nooit gezegd geweest dat het nog levende auteurs moesten zijn. Te pas en te onpas roepen mijn broer en ik plotseling ‘BOEM. Paukeslag.’ Of toen mijn moeder een nieuwe naaimachine ging kopen, stonden we in de Macro ‘Slinger Singer Naaimasjien’ te reciteren.

Wat zijn jouw favoriete schrijvers van eigen bodem?

Geef een reactie

