Review: Het liefdesleven van Nathaniel P.

cover het liefdesleven van Nathaniel P.Titel: Het liefdesleven van Nathaniel P.
Auteur: Adelle Waldman
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Jaar: 2014 (origineel uit 2013)
Pagina’s: 301

Nate Piven heeft het voor het uitkiezen. Na zijn eerste boekcontract komt het werk vanzelf op hem af, net als de vrouwen. Juliet, de flitsende journaliste; Elisa, zijn extreem knappe ex, en Hannah, ‘algemeen beschouwd als lief en slim of slim en lief’, die zich met humor staande weet te houden in het spitse woordspel van zijn vrienden.

Adelle Waldman weet Nates visie op vrouwen genadeloos en bijna letterlijk bloot te leggen. Hoe hij steeds weer meent niet oppervlakkig, niet laf en niet stereotiep te zijn maar juist aandacht en geduld te hebben. Weergaloos spel met de liefde rond de vraag: waar kiest hij voor? Of beter: voor wie?

Ik had al eerder van dit boek gehoord, al kan ik mij niet meer herinneren waar of van wie. Ook weet ik niet meer of het toen om lovende woorden ging of toch eerder om een verpletterende recensie. Ik weet wel wat ik ervan vond: GEWELDIG!

Het liefdesleven van Nathaniel P. is een boek over relaties en hoe relaties vaak (lees: meestal) fout lopen. Alle personages zijn in zekere mate herkenbaar. Het hoofdpersonage van het boek is Nathaniel. Op het begin van het verhaal loopt hij – op weg naar zijn ex Elisa – een andere ex van hem tegen het lijf. Juliet is een meisje dat een paar keer met Nate uitging om dan ongepland (en ongewild) zwanger van hem te worden. Oeps. Abortus dan maar. Nate laat haar daarna vallen als een baksteen. Na Juliet enkele maanden later opnieuw tegen te komen, gaat hij naar een etentje bij zijn knappe ex Elisa. Daar ontmoet hij Hannah. Hannah is niet opvallend knap, maar ze is slim en kan Nate intellectueel stimuleren. Hier begint het verhaal.

Nate en Hannah beginnen een relatie. So far, so good. Hoe meer zij investeert in de relatie, hoe meer hij wil ontsnappen aan de sleur en verveling van hun samenzijn. Het is niet dat Nate intrinsiek een klootzak is. Nee, hij voelt zich vaak schuldig over dingen. Hij heeft niet zoals zijn vrienden de neiging om onenightstands te hebben. Het komt erop neer dat hij oppervlakkiger is dan hij zelf beseft. Tijdens één van zijn vele ruzies met Hannah merkt hij opeens op dat haar bovenarmen flubberen. Hij vind haar heupen en gat er dik uitzien in een bepaalde broek. Zodra het nieuwe van zijn relatie af is, zoekt hij excuses om weg te gaan.

Opmerkelijk vind ik hoe de auteur (een vrouw, niet dat dat ertoe doet) Nate niet lijkt te beoordelen. Met genoeg afstandelijkheid vertelt ze in derde persoon wat Nate denkt en voelt. Het liefdesleven van Nathaniel P. gaat over daten in de 21ste eeuw. Over hoe vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd meestal toch behoefte hebben aan een stabiele relatie en hoe mannen vaak het tegenovergestelde willen. Ik geef het 5 sterren.

2 gedachtes over “Review: Het liefdesleven van Nathaniel P.