Review: The brief wondrous life of Oscar Wao

cover the brief wondrous life of Oscar WaoTitel: The brief wondrous life of Oscar Wao
Auteur: Junot Díaz
Uitgeverij: Faber and Faber
Jaar: 2009 (origineel uit 2007)
Pagina’s: 335

Things have never been easy for Oscar. A ghetto nerd living with his Dominican-American family in New Jersey, he’s disastrously overweight, keeps falling hopelessly in love and dreams of becoming the next Tolkien. Meanwhile, his punk sister Lola wants to run away, and his resolute mother Beli can’t seem to let either of them go. Moving across generations and continents, from Beli’s tragic past in the Dominican Republic to struggles and dreams in suburban America, this is the wondrous story of Oscar, his family and their search for love and belonging.

Ik las al eerder This is how you lose her van Junot Díaz. Misschien vond ik dat boek grotendeels zo goed door de zoektocht die eraan voorafging. Ik had dit boek ergens in een luchthaven zien liggen. Ik heb toen hard getwijfeld of ik het zou kopen of niet, besloot het niet te doen, kreeg er later uiteraard spijt van. Terug in België vond ik This is how you lose her niet meteen terug. Uiteindelijk vond ik het toch en bleek het een geweldig leuk boek te zijn. Dat verwachtte ik nu dus ook van The brief wondrous life of Oscar Wao.

Ik heb toch gemengde gevoelens over dit boek. Enerzijds vind ik het goed dankzij de geweldige personages. Anderzijds stoor ik mij aan het vele Spaans (wat ik niet begrijp) en de gefragmenteerde vertelstijl. Oscar Wao mag dan wel het titelpersonage zijn, het verhaal gaat ook over de rest van zijn Dominicaanse familie. Ze hebben allemaal hun eigen, zielig verhaal, maar lijken zich door het leven te worstelen op karakter alleen.

Er is geen duidelijke stijl op het verhaal te plakken. Met momenten lijkt het op magisch realisme, soms lijkt het dan weer een coming-of-age verhaal. De dictator Trujillo speelt de rol van slechterik. Als een soort Sauron kan hij op elk moment opduiken, je arresteren en vermoorden. Zijn kracht reikt ver. Mensen die (in zijn ogen) iets fout deden, worden meegenomen naar de suikerrietplantages en daar voor dood achtergelaten. Allemaal zien ze – voor half dood geslagen te worden –  een man zonder gezicht. Spooky. Hier tegenover staan dan weer de fragmenten van Oscar die wordt gepest op school, Oscar die verliefd is, Oscar die liefdesverdriet heeft,… Je ziet, het gaat hier duidelijk om een andere stijl.

Al bij al vond ik het boek best wel oké. Oscar is een onvergetelijk personage. Hij is dik en altijd hopeloos verliefd op iemand. Toch blijkt hij diep vanbinnen een held te zijn. Ook zijn familiedynamiek vond ik leuk om over te lezen. The brief wondrous life of Oscar Wao is met veel hart geschreven, en daarom krijgt het van mij 4 sterren.

Een gedachte over “Review: The brief wondrous life of Oscar Wao

Geef een reactie

