Review: We zullen niet te pletter slaan

cover we zullen niet te pletter slaanTitel: We zullen niet te pletter slaan
Auteur: Nina Polak
Uitgeverij: Prometheus
Jaar: 2014
Pagina’s: 261

Anna en Schard, dochter en zoon van twee moeders, groeien op in een polder, een idylle van Hollandse tolerantie. Totdat op een gewone dag, om volwassen redenen, en onder luid gejank van de hond, een grote gele taxi een van de moeders wegvoert, en er alleen nog te spreken valt van een mislukt experiment.
Jaren na de rommelige scheiding treft Anna – uitzichtloos verliefd op een kunstenaar die bezig is zichzelf onsterfelijk te maken – haar grote broer aan op de stoep voor haar huis. Schard is net terug uit India, waar hij zich heeft willen wijden aan iets groots en goeds.
Terwijl hun moeders zich voorzichtig weer gelukkig prijzen, confronteert een hete zomer de twee halfbloedverwanten met hun eigen haperende liefdeslevens, hun romantische fantasieën, en elkaar.
We zullen niet te pletter slaan beschrijft de sociale en seksuele verwarring van goedbedoelende maar onhandige mensen die weten wat ze willen worden – vader, vrouw, held, geliefde – maar de juiste weg niet zien. Het is een warm, stormachtig familieverhaal over misleidende obsessies en goede zorgen.

Nina Polak is geboren in 1986. Dat is maar zes jaar voordat ik ben geboren. Zal ik binnen zes jaar ook een boek hebben geschreven (en daar een uitgever voor hebben gevonden), werken als journalist en de perfecte krullenbos hebben? Ik betwijfel het ten zeerste.

Toch moet ik zeggen dat ik We zullen niet te pletter slaan geen goed boek vond, ondanks het feit dat het op de longlist voor de Gouden Boekenuil stond. Het heeft niets te maken met een misplaatst gevoel van jaloezie dat ik het niet goed vond. Misschien vond ik het te Hollands aandoen. Misschien vond ik het te langdradig. Feit is dat ik moeite heb moeten doen om het boek uit te lezen, terwijl het helemaal zo slecht niet geschreven is. Het was gewoon niet mijn ding.

Het boek gaat over de twee kinderen van een lesbisch koppel dat ondertussen gescheiden is. Anna is verliefd op een homoseksuele kunstenaar die vaak in drag gekleed gaat en zich dan Cecilia noemt. Wanneer Manu – a.k.a. Cecilia – een paar dagen verdwijnt, is Anna op haar tenen getrapt. Haar reactie is om een lesbisch avontuurtje te hebben met een schooljuf. Zoals dat gaat in het leven… Schard staat niet veel beter in het leven. Wanneer zijn liefje hem dumpt, probeert hij haar bij hem te houden door nog een laatste keer met haar te neuken. Hij prikt een gaatje in het condoom en hoopt dat ze zwanger geraakt en niet anders kan dan bij hem blijven. Wanneer dat niet het geval blijkt te zijn, reist hij zijn beste vriendin, Padma, achterna naar India. Zij was al jaren verliefd op hem, maar hij was altijd met iemand anders samen. Wanneer Padma eindelijk over hem heen is, of probeert te geraken, moet hij zo nodig haar achterna reizen om haar zijn liefde te verklaren. Lul!

We zullen niet te pletter slaan gaat over twee twintigers die op zoek zijn naar de zin van hun leven. Schard wil graag onmisbaar zijn. Hij heeft problemen met ‘man zijn’ en lijkt vaak op een nukkige puber. Anna is een heilig boontje dat het allemaal niet goed weet. Ik vond de personages maar zozo. Ik geef We zullen niet te pletter slaan twee sterren.

Een gedachte over “Review: We zullen niet te pletter slaan

Geef een reactie

