Review: Animal Farm

Tcover animal farmitel: Animal Farm
Auteur: George Orwell
Uitgeverij: De arbeiderspers
Jaar: 2013 (origineel uit 1945)
Pagina’s: 126

De dieren op een boerderij komen in opstand tegen hun meester – de mens – en nemen zelf de macht in handen. De varkens, die lang tevoren in het geheim hebben leren lezen en schrijven, werpen zich op als de natuurlijke leiders van de revolutie. Zij staan immers op een hoger intellectueel peil dan de andere dieren. Ze breiden hun voorrechten steeds verder uit en vormen een nieuwe elite, even oppermachtig als de oude heersers. De catastrofale ineenstorting van deze gemeenschap kan ten slotte niet uitblijven.

George Orwell is één van mijn favoriete schrijvers. Toen ik vorige kerst zowel Animal Farm als 1984 cadeau kreeg, was ik daar dan ook zeer blij mee. Ik had beide boeken al eerder gelezen en ze hadden toch wel een diepe indruk op mij gemaakt. Animal Farm is een allegorie op het stalinisme dat heerste in de Sovjet-Unie vanaf de jaren ’20.

De dieren komen in opstand om onder het juk van hun meester uit te komen. Een tijd lang is hun nieuw opgerichte ‘Dierenboerderij’ een succes. Geleidelijk aan nemen de varkens echter de macht over. Wat begon als een droom van vrijheid en gelijkheid, eindigt in een dictatuur. Impliceert Orwell hiermee dat rebelleren nutteloos is, want dat dingen toch altijd blijven hoe ze zijn? Ik ben er niet zeker van.

In ieder geval, Animal Farm wordt terecht als een klassieker beschouwd. Iedereen zou dit boek ooit in zijn leven moeten lezen. Het telt slechts 126 pagina’s, dus het is perfect mogelijk om het in één keer uit te lezen. Ik geef het vijf sterren.  

3 gedachtes over “Review: Animal Farm

Geef een reactie

