SSS: Super 6 boeken met dieren op de cover

Book Babbles organiseert elke week een nieuwe Super Six Saturday waarin een bepaald thema centraal staat. Deze week is het ‘super 6 boeken met dieren op de cover’. Hier moest ik toch wel even over nadenken. Na eens in mijn eigen boekencollectie te snuffelen, kwam ik tot de conclusie dat dit toch niet zo’n moeilijke super 6 is.

1. Life of Pi

life of pi coverLife of Pi is een boek van Yann Martel over een Indisch jongetje dat als enige mens een schipbreuk overleeft. Hij belandt in een reddingsboot met een hyena, een zebra, een orang-oetang en een tijger. Op de cover staat – je raadt het al – een tijger. Veel mensen vinden Life of Pi te religieus, of te filosofisch, of gewoonweg te traag. Ik vond het een inspirerend boek.

2. Disgrace

boeken met dieren op de coverDit boek moest ik ooit voor de unief lezen. Licht leesmateriaal is het niet. Het gaat over verkrachting, het lijden van mensen, het lijden van dieren, racisme in Zuid-Afrika en de ondergang van de mens. Ik weet dus niet of ik Disgrace zou aanraden. Het is een goed boek, maar je wordt er niet bepaald vrolijk van.

3. Lord of the Flies

Hier ongeveer hetzelfde verhaal als bij Disgrace. Lord of the Flies is een dystopie waarin een hoop Engelse schooljongens neerstort op een onbewoond eiland. William Golding laat in het boek zien dat de mens intrinsiek slecht is. Zelfs jongetjes – waarvan je toch een zekere onschuld verwacht – blijken monsters te zijn wanneer de wetten en zeden van de maatschappij wegvallen. William Golding won wel mede door dit boek de Nobelprijs voor Literatuur.

4. Animal Farm

Ik begin een zekere systematiek in mijn boekencollectie te zien. Op nummer vier heb ik opnieuw een soort dystopie staan. In Animal Farm nemen de dieren de macht over van de mensen. Het loopt niet goed af!

5. Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Misschien speel ik hiermee een beetje vals, maar op de cover van Harry Potter en de Gevangene van Azkaban staat een hippogrief. Ik ben van mening dat een opsomming van boeken nooit compleet is zonder Harry Potter.

6. Tales and poems of Edgar Allan Poe

cover volledige werk Edgar Allan PoeThe Raven is één van mijn favoriete gedichten. Geen wonder dat de raaf dan ook op de cover staat van het verzameld werk van Edgar Allan Poe.

Welke covers met dieren erop kennen jullie?

Geef een reactie

