Review: De Engelenmaker

cover de engelenmakerTitel: De Engelenmaker
Auteur: Stefan Brijs
Uitgeverij: Atlas Contact
Jaar: 2013 (origineel uit 2005)
Pagina’s: 429

Na een afwezigheid van bijna twintig jaar keert Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft, die zelden te zien zijn. Dat voedt de geruchten en langzaam groeit het vermoeden dat ze ernstig ziek zijn. Er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, maar ook met de dokter zelf, die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen.

De Engelenmaker was me aangeraden door een vriendin en door enkele ex-collega’s van mij. Mijn verwachtingen stonden dan ook hoog. Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen niet volledig werden ingelost. Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel vond ik echt niet goed. Het tweede deel – waarin we terugblikken naar de jeugd van Victor Hoppe en naar het begin van zijn carrière als bekend embryoloog  – kon me al meer boeien. Tijdens het lezen van het derde deel zat ik op het puntje van mijn stoel van de spanning.

Het boek gaat over Victor Hoppe. We komen te weten dat hij zwaar autistisch is, zich vergelijkt met Jezus en de concurrentie aangaat met God. Hij is zeer slim, maar bezit geen sociale vaardigheden en geen gevoel voor humor. Als wetenschapper is hij zijn tijd ver vooruit. Hij gelooft dat het mogelijk is dieren, en zelfs mensen, te klonen. Hij doet dit ook. En daar gaat het mis!

Het Belgische dorpje Wolfheim waar Victor zijn dokterspraktijk begint, wordt gekenmerkt door de roddelende bewoners, maar ook door een duidelijke aanwezigheid van religie. Ook de rest van het boek zit vol met religieuze toespelingen. Victor zelf kent de bijbel vanbuiten, maar volgens de paters op zijn internaat begrijpt hij niet wat hij leest.

De Engelenmaker zet je aan het denken over wat ethisch verantwoord is en wat niet. Vandaag de dag is de wetenschap al heel ver. Met Ivf-behandeling is er veel mogelijk. Dat is goed. Maar moeten er grenzen worden opgelegd? Voornamelijk het laatste deel van het boek was ontzettend spannend. Ik geef De Engelenmaker vier sterren.

3 gedachtes over “Review: De Engelenmaker

Geef een reactie

