Review: Emma

cover complete novels jane austenTitel: Emma
Auteur: Jane Austen
Uitgever: Penguin
Jaar: 2008 (origineel uit 1816)
Pagina’s: 268

Emma Woodhouse moet zowat één van de irritantste hoofdpersonages ooit zijn. Ze is een snob, ze is verwend en ze denkt dat ze altijd gelijk heeft. Geen wonder dus dat ze constant mensen probeert te koppelen aan foute personen. De kracht van het verhaal ligt grotendeels in het feit dat Jane Austen ervoor zorgt dat je als lezer toch meeleeft met Emma. Ze mag dan wel ontzettend zelfingenomen zijn, op zich bedoelt ze het allemaal goed. En met een vader als de hare, zou je waarschijnlijk zelf ook denken dat de wereld rond jou draait.

Gelukkig is er nog Mr. George Knightley, Emma’s schoonbroer. Hij is zestien jaar ouder dan Emma, een echte gentleman en nooit bang om Emma op haar fouten te wijzen. Waar de meeste contemporaine lezers hopen op een eigen Mr. Darcy, droom ik van Mr. Knightley. Hij is verliefd op Emma. Zij is echter te druk bezig om haar vriendin, Harriet Smith, te koppelen aan de dominee, Mr. Elton.

Emma gaat – net zoals alle andere boeken van Austen – over de zoektocht naar een goed huwelijk. Toch zit er zoveel meer in het verhaal. De klassenverschillen komen duidelijk boven en je hebt als lezer wel wat werk om te zien wat er echt gaande is. Emma is zelf een subjectieve verteller, dus je moet afgaan op het geroddel in het dorp, de dialogen en de feiten om een idee te vormen van wat er zich afspeelt onder Emma’s neus. Is Mr. Elton verliefd op Harriet of niet? Waarom is Mr. Knightley nooit getrouwd? Waarom duurt het zo lang vooraleer Frank Churchill een bezoek aan zijn vader brengt? Bij een tweede lezing zie je dat Austen al vanaf het begin hints geeft over de ware aard van de gebeurtenissen. De eerste keer dat ik het boek las, zag ik dat allemaal niet.

Emma is niet mijn favoriete Jane Austen boek – die plaats is weggelegd voor Sense and Sensibility – maar is toch ontzettend goed. Ondanks het feit dat het hoofdpersonage een beetje een trut is, leef je als lezer met haar mee. Misschien doen we dat juist omdat ze fouten heeft. Dit maakt dat ze herkenbaar is voor ons. Zoveel te beter dan dat ze op het einde tot inzicht komt en trouwt met een rijke, knappe kerel. Misschien ligt er voor ons ook nog wel ergens een landgoed te wachten. Ik geef Emma vier sterren.

3 gedachtes over “Review: Emma

1. Ik heb dit boek vorig jaar bij Engelse literatuur gelezen en het heeft me toch wel wat moeite gekost om tot het einde te komen. Toch vond ik het echt wel een goed boek. ik ben van plan binnenkort Mansfield Park te lezen. Benieuwd wat ik daarvan vind.

1. Is het bij jou ook zo dat boeken die je MOET lezen altijd een beetje tegenvallen? Ik vond de boeken die ik voor unief moest lezen meestal wel oké, maar die daarna dan kapot analyseren vond ik heel wat minder. Ik vond Mansfield Park goed. Ik kijk uit naar jouw recensie ervan 🙂

1. Ja, dat moeten lezen steekt altijd tegen. Opeens gaat het dan helemaal zo vlot niet meer, zeker als ze dan geanalyseerd worden. Toch is een van mijn favoriete boeken eentje die ik voor de les gelezen heb, nl. Never let me go van Kazuo Ishiguro.

Liked by 1 persoon