Interview met een lezer: Michelle

Vandaag sprak ik af met Michelle voor koffie. Michelle is zowat de postergirl van het lieve ‘girl next door’ type. Ik heb haar nog nooit boos gezien in alle jaren dat ik haar ken. Ze probeert altijd voor iedereen goed te doen. Maar vergis je niet: als ze je echt niet moet, duwt ze je hoofd in de zandbak, of dat deed haar zesjarige zelf toch.

foto Michelle Michelle en ik ontmoetten elkaar voor het eerst ergens in september (of was het oktober?) 2010 aan de Universiteit Antwerpen. Na de eerste, ongemakkelijke dagen aan de unief – waarbij ik wel altijd iemand vond om tijdens de pauzes mee rond te hangen, maar nooit iemand van mijn richting (Taal- en Letterkunde: Nederlands-Engels) – kwam ik eindelijk Michelle tegen. Ze lijkt te geloven dat ze ‘van ’t stad’ is, maar eigenlijk woont ze in net zo’n boerendorp als ik. Verder doet ze zang en piano, maar is ze te verlegen om daar echt iets mee te doen. Michelle kent alle leuke adresjes om te winkelen en om te eten. Soms zijn die geweldig. Soms zijn ze net een prijsklasse te hoog voor mij. Vorig jaar met Halloween was ze verkleed als Marie van De Aristokatten. Typisch Michelle!

Toen ik haar vroeg wat haar favoriete boek was (irritante vraag, ik weet het), was dit haar antwoord:

“Mmh, mijn all-time favourites zijn de Austen-boeken. Maar ik vond ook The virgin suicides van Eugenides en Het parfum van Süskind heel, heel goed.”

1. Waarom Austen? Wat is zo leuk aan haar schrijfstijl volgens jou?
Ik denk dat het de combinatie van humor en romantiek is waar ik zo van hou. Misschien weet niet iedereen dit, maar met haar romans nam Austen de maatschappij op de korrel. Je kan haar boeken dus lezen als satires en man, wat zijn haar observaties soms hilarisch!
2. Vind je het terecht dat er vakken aan haar gewijd zijn aan verschillende universiteiten?
Ja, natuurlijk! Austen was haar tijd ver vooruit. Ze leefde rond 1800 en viel dus in principe binnen de romantiek, maar zelf was ze al eerder een realist. Het is zeker en vast terecht dat universiteiten vakken wijden aan haar werk. Ik zou zo’n vak in ieder geval wel willen volgen.
3. Wat is je favoriete boek van haar?
Goh, dat is een moeilijke. Als ik echt moet kiezen, dan zeg ik Sense and Sensibility. Maar vraag me niet waarom.
4. Met wie identificeer je jezelf het meest (van de vrouwelijke personages)?
Elizabeth Bennet vind ik het allerleukste personage. Zij kan zo grappig uit de hoek komen! Maar mij met haar identificeren, dat doe ik niet. Ik weet niet goed waarom, misschien omdat ik de personages vooral om te lachen vind. Elizabeth beseft, in mijn ogen, bijvoorbeeld pas dat ze van Darcy houdt na het zien van zijn reusachtige huis. Heel komisch, maar ik kan me daar niet echt mee identificeren.
5. Er zijn twee personages in Jane Austens werk die dezelfde voornaam hebben als de schrijfster: Jane Bennet en Jane Fairfax. Beiden worden voorgesteld als perfect zijnde. Wat maak je hiervan?
Ik ben niet zo’n fan van die personages. Jane Bennet is inderdaad perfect, maar dan zo perfect dat het irritant wordt. En Jane Fairfax zou ik niet meteen omschrijven als perfect. Ze laat haar toch wat doen door Frank Churchill. Zo slim lijkt ze mij dus niet.
6. Wie is je favoriete mannelijke personage?
Euhm, ik heb het ook niet zo voor de mannen uit Austens boeken. Maar als ik iemand moet kiezen, dan wordt het Darcy. Gewoon omdat de anderen mij nog minder aanstaan.
7. Is ‘chivalry ‘dood tegenwoordig?
Dat denk ik wel. Dat is misschien het enige nadeel van het feminisme.
8. Wat is je favoriete verfilming?
De BBC-serie Sense and Sensibility uit 2008 is mijn favoriet. En het Amerikaanse einde van de Pride and Prejudice film vind ik zonder twijfel het slechtst. Dat is zo’n typisch crappy, corny einde!
9. Tijdens de Regency-periode waren vrouwen nogal nutteloze wezens. Ze hadden geen stemrecht en geen eigendom. Hun geld was van hun vader, broer of man. Zolang ze maar konden zingen, tekenen en dansen, dan zouden ze vast en zeker een man vinden. Austen geeft ons echter ook karakters die deze conventie niet strikt opvolgen (vb. Elizabeth). Hoe ver laat ze vrouwen afwijken van de norm? En hoe hard beoordeelt ze deze norm? Want de focus van de verhalen ligt op de grootste conventie van allemaal: het huwelijk.
Ik denk dat het leven van de meeste vrouwen in haar romans wel in het teken staat van het huwelijk. Maar bij momenten geeft Austen toch een kijk op het huwelijk die heel down to earth is. De relatie tussen de ouders van Elizabeth is hier een voorbeeld van. Of Charlotte Lucas die enkel en alleen trouwt omdat dat haar goed uitkomt.
10. Heb je zelf nog iets te zeggen?
Lees de boeken!!

Geef een reactie

