Review: Alles wat er was

cover alles wat er wasTitel: Alles wat er was
Auteur: Hanna Bervoets
Uitgeverij: Atlas Contact
Jaar: 2013
Pagina’s: 284

Acht mensen komen op een zondag in een schoolgebouw samen voor de opnamen van een wetenschapsprogramma. Maar die worden nooit gemaakt. Want plotseling klinkt er een knal. Op bevel van de autoriteiten gaan ramen, deuren en gordijnen dicht. En ze blijven dicht. Eerst dagen, dan weken. Door de ogen van tv-redactrice Merel zien we hoe de groep probeert zich staande te houden in een nieuwe wereld. Een wereld van duisternis en isolatie. Van slapen op een gymmat en tien korrels rijst per dag. Naarmate de voedselvoorraden verder slinken, lopen de spanningen tussen de schoolbewoners steeds hoger op. Als alles wat er was er niet meer is, wat is dan nog de waarde van liefde, loyaliteit en vriendschap?

Wauw! Dit apocalyptisch boek was zo goed dat ik het op de heen- en terugreis naar Hasselt in één ruk heb uitgelezen. Het kippenvel stond op mijn armen toen ik deze roman eindelijk toesloeg. Hanna Bervoets omschrijft op briljante wijze het leven voor en na ‘de knal’. Ik vond beide situaties even deprimerend.

Omschrijvingen van situaties voor de knal:

“En of het leven ooit weer zal betekenen dat je dertig weken werkt en dan twee weken niet, en dat je in die twee weken een trein of vliegtuig neemt naar een plek waar je niet woont maar waar ze wel handdoeken hebben, om daar een tijdje rond te lopen, iets te kopen, en foto’s te maken voor de mensen die er niet bij waren, omdat je wilt dat zij weten wat jij zag toen ze jou niet zagen.”

“Werk was ook dat ik weekend had: twee dagen waarin ik m’n koffie niet uit een kartonnen beker dronk, maar uit een mok. Dan sprak ik af met mensen die ik doordeweeks niet zag, om boven die mok de dagen ervóór door te nemen.”

“Mensen zeiden: op internet is alles te vinden. Maar dan moesten we het wel eerst zoeken. Nog liever dan zoeken keken we naar dingen waarvan anderen dachten dat wij ze wilden vinden. Foto’s van zichzelf waarop ze één arm uitstrekten om een foto van zichzelf te maken. Liedjes over relaties die net begonnen of net beëindigd waren. Filmpjes waarin dieren of baby’s dingen deden.”

Na de knal

Het boek begint bij dag 91. Daarna verspringt het naar dag 5. Als je chronologie wilt, zal je die zelf moeten opbouwen. De laatste beschreven dag is dag 145. Zelfs als je de dagen chronologisch weergeeft, kan je nog niet zeker zijn van de betrouwbaarheid van de verteller. De verteller van het verhaal is Merel. Zij werkt als tv-redactrice en is samen met haar drie collega’s (cameravrouw Lotteke, presentator Leo en producer Barry) op een zondag op school om daar een reportage te draaien over hoogbegaafde kinderen. Meester Kaspar, moeder Natalie en haar zoon Joeri zijn ook op de school aanwezig voor de reportage. Ten slotte is er nog Kaylem, de schoonmaker. Samen moeten ze er het beste van maken wanneer er een knal klinkt, de aarde even beeft en er buiten een dikke mistvorming ontstaat. Vooraleer het internet, de tv en de radio het compleet begeven, geeft de overheid nog het advies om zeker binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden.

Maar wat moet je doen wanneer eten schaars wordt, de elektriciteit uitvalt en het wederzijds wantrouwen groeit? Tv-series zoals Expeditie Robinson, Survivor en America’s Next Top Model tonen ons wat er gebeurt wanneer je mensen samen laat leven en afhankelijk van elkaar maakt. Er komt ruzie van. Mensen nemen de leiding. Anderen zijn het daar niet mee eens. In het boek duurt het tot dag 50 vooraleer de spanningen echt boven komen. Er is namelijk een ongeluk. Vanaf hier gaat het bergaf.

Alles wat er was grijpt je bij de keel. Het laat zien wat voor donkere wezens wij eigenlijk zijn en hoe ver onze drang om te overleven gaat. Het is een dystopisch verhaal, waarin lugubere scenes worden beschreven. De laatste hoofdstukken vind ik persoonlijk iets te veel gebruikmaken van vreemd metafoorgebruik, maar dat doet niet af aan het feit dat het boek verder helemaal geweldig is. Ik geef het vijf sterren!

2 gedachtes over “Review: Alles wat er was