SSS: Super 6 boekenclichés

Op Book Babbles kwam ik de Super Six Saturday tegen. Aan hun lijst te zien, ga ik de meeste hiervan gemakkelijk kunnen invullen. Je vindt de lijst met verschillende onderwerpen terug op hun site. Deze week is het thema ‘super 6 boekenclichés’.

1. Happy endings

Volgens mij ben ik zowat de enige persoon die houdt van open of slechte eindes. Het hele concept ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ werkt enkel in sprookjes. En dan nog. De vroegere sprookjes waren gruwelverhalen. Het is pas toen Disney zich ermee ging bemoeien dat er bepaalde elementen werden gecensureerd. Oorspronkelijk werd Roodkapje opgegeten door de wolf en werd ze daarna niet gered. De rattenvanger van Hamelen lokte in het origineel de kinderen in de rivier, waarin ze verdronken. Enz.

2. Vampiers of weerwolven die niet slecht zijn

edward cullen

Toegegeven, deze mythische wezens bestaan al lang. Ik begrijp dan ook dat auteurs er een draai aan willen geven. Tegenwoordig zie ik meer een meer dat auteurs (en ook regisseurs) vampiers en weerwolven menselijker neerzetten. Tot daaraan toe. Maar twinkelen in de zon?!Ik blijf van mening dat vampiers en weerwolven cooler zijn wanneer ze als echt monsters worden geprofileerd.

3. Dode ouders

Oké. De ouders zijn dood. Je hoofdpersonage moet zich geen zorgen maken om hen en wordt niet tegengehouden door mama en papa om op avontuur te gaan. Makkelijke oplossing. Ik vind het een beetje te gemakkelijk.

4. Boy meets girl

Een jongen ontmoet een meisje. Ze haten elkaar. O nee, wacht, ze zijn verliefd. En ze leefden nog lang en gelukkig (na eerst een misverstand te hebben opgeklaard). Zei ik al dat ik happy endings haat?

5. Stereotypen zoals ‘de held’ en ‘de wijze oude man’albus dumbledore

Waarschijnlijk kunnen goede auteurs deze archetypes wel perfect gebruiken. Waarschijnlijk voegen goede auteurs altijd minstens één karaktertrek toe waardoor het personage afwijkt van de norm. Albus Dumbledore is een wijze oude man. Hij is homo. En hij maakt fouten. Hij vertrouwt foute mensen. Hij is niet onfeilbaar.

6. De slechterik die slecht is omdat hij een ongelukkige jeugd had

Ik denk spontaan aan Two-Face en Magneto.

Tegen welke clichés kunnen jullie niet tegen?

Een gedachte over “SSS: Super 6 boekenclichés

Geef een reactie

