Review: Supertriest Waargebeurd Liefdesverhaal

cover supertriest waargebeurd liefdesverhaalTitel: Supertriest Waargebeurd Liefdesverhaal
Auteur: Gary Shteyngart
Uitgeverij: Lebowski Achievers
Jaar: 2012
Pagina’s: 430

Amerika in de nabije toekomst. Het land is failliet en in oorlog met Venezuela. Central Park is uitgegroeid tot een getto, en iedereen loopt verplicht rond met een äppärät – de smartphone van de toekomst, waarmee alle persoonsgegevens voor de hele wereld zichtbaar zijn geworden: je inkomen, je gezondheidsstatus, met wie je het bed hebt gedeeld, wat je het laatst hebt gekocht, en hoe sexy je wordt gerankt.

Lenny, een 39-jarige romanticus – trotse eigenaar van waarschijnlijk het laatste handgeschreven dagboek ter wereld, iets minder trotse eigenaar van een kale plek op zijn achterhoofd in de vorm van de staat Ohio – is hopeloos verliefd op de veel jongere en beeldschone Eunice Park.

Eunice, een 24-jarige van Koreaanse afkomst, besluit zijn liefde te beantwoorden. Niet omdat ze verliefd is, maar omdat ze niet goed weet wat ze anders moet doen behalve Lenny leren hoe hij effectiever zijn tanden kan poetsen en dat ruimvallende shirts met een streepmotief zijn toenemende gewicht wat kunnen verbloemen.

Terwijl het land onder vuur ligt is Lenny – blind van liefde – vastberaden zijn droomvrouw ervan te overtuigen dat het leven bijzonder is, zélfs in een tijdperk waar mensen met één druk op de knop iemands ‘neukbaarheid’ en ‘levensverwachting’ om zeep kunnen helpen. Kan Lenny’s eindeloze romantiek de wereld behoeden voor een grote catastrofe?

Dit boek is echt geweldig! Het bevat een beetje van alles: een liefdesverhaal, een politieke roman, leuke personages,… Bovendien is het prachtig geschreven. Het verhaal gaat over de 39-jarige Lenny Abramov die verliefd wordt op de veel jongere Koreaanse Eunice Park. Lenny en Eunice zijn tegenpolen van elkaar. Hij is een ouderwetse romanticus; zij is het product van een andere generatie. Lenny houdt een handgeschreven dagboek bij; Eunice post berichten op haar Global Teens-account (de opvolger van Facebook?). Lenny draagt nog acrylhemden uit de jaren ’70; Eunice is altijd bezig om de laatste modetrends te kopen.

Ergens is het verontrustend hoe hard dit dystopisch toekomstbeeld op het heden lijkt. Mensen praten niet meer normaal met elkaar. Wel zijn ze constant met hun äppärät bezig. Een beetje zoals hoe nu mensen op feestjes vaak hun smartphones bovenhalen en elkaar straal negeren. Een tweede kenmerk van deze dystopische maatschappij is hoe mensen bang lijken te zijn om oud te worden en te sterven. Ze lijken ervan overtuigd te zijn dat als ze maar genoeg water en groene thee drinken, van de verzadigde vetten en drank afblijven en hun bloedsomloop laten vervangen, ze eeuwig zullen leven. Dat verklaart misschien ook waarom mensen vandaag zo hard bezig zijn met diëten en fitnessen. Een derde afschuwelijk kenmerk van dit toekomstbeeld is hoe boeken zeer neerbuigend deurstoppers worden genoemd en enkel nog door Lenny worden geapprecieerd. De horror! Wat dan weer wel troostend is, is dat zelfs in dit Amerika nog steeds Belgisch bier (Leffe) wordt gedronken. Klaarblijkelijk blijft België dus bestaan.

Supertriest Waargebeurd Liefdesverhaal is een romantisch verhaal, maar niet in de typische zin van het woord. Soms is het grappig. Soms is het lichtjes deprimerend. Maar het zet je wel aan het denken. Het gaat over echte mensen met hun eigen gebreken en verlangens tegen de achtergrond van een verneukte maatschappij.  Ik geef het vijf sterren. En afsluiten doe ik met mijn favoriete quote uit het boek: “Aan alles komt een einde. De totaliteit van alles. De eigenliefde. Niet willen sterven. Willen leven, maar niet zeker weten waarom. ’s Nachts naar de hemel staren, naar de zwarte oneindigheid van het universum, stomverbaasd. Je ouders haten. Verlangen naar hun liefde.”

Checken jullie je smartphone in gezelschap? Vinden jullie het irritant als iemand anders het doet?

4 gedachtes over “Review: Supertriest Waargebeurd Liefdesverhaal