Review: Oorlog en Vrede

oorlog en vrede

Titel: Oorlog en vrede
Auteur: Leo Tolstoj
Uitgeverij: G.A. Van Oorschot
Jaar: 1869
Pagina’s: veel! (zo’n 1540)

De magistrale roman van Tolstoj geeft een panoramisch en gedetailleerd beeld van de Russische samenleving tijdens de oorlog tegen Napoleon (1805 – 1814). Met groot psychologisch inzicht beschrijft Tolstoj het wel en wee van vijf aristocratische families. De salons, de bals, de liefdes en levens van de adellijke hoofdpersonen worden afgewisseld met roem en vernietiging op het slagveld.

Op mijn reading bucket list staat op nummer 58 Oorlog en Vrede van Leo Tolstoj. Met veel schrik ben ik dit boek gaan halen bij de bibliotheek. De boeken uit de gouden 19de eeuw van de Russische literatuur staan niet bekend voor hun vrolijk verhaal en bijhorende happy endings. Integendeel, alles is kommer en kwel in het Russisch realisme. Daarbij komt dan ook nog eens dat Oorlog en Vrede een akelig dik boek is. De schrik was dus deels terecht. Al moet ik toch wel toegeven dat ik begrijp waarom het als klassieker wordt beschouwd. Ik las de vertaling van H.R. de Vries uit 1966. Ik heb ondertussen al wel gehoord dat de vertaling van Yolanda Bloemen en Marja Wiebes makkelijker leesbaar is.

Het verhaal gaat over enkele prominenten uit de Russische adel ten tijde van de oorlog tegen Napoleon. Hun levens worden omschreven, afgewisseld met beschrijvingen van de gevoerde veldslagen. Er komen een heleboel personages in het boek voor. Toch vind ik dat Tolstoj elk personage zeer genuanceerd heeft uitgewerkt. Met enkele karaktertrekken maakt hij duidelijk met wat voor iemand je te maken hebt. Het zijn zeker geen statische personages. Een goed voorbeeld hiervan is Dolochov. Hij is zowat het archetype van de slechterik. Ik zou zelfs psychopaat durven zeggen. Hij bindt een agent vast op een beer en gooit deze daarna in het water. Hij zorgt ervoor dat zijn vriend Nikolaj veel geld verliest tijdens het kaarten enkel omdat Nikolajs nichtje Dolochov had afgewezen. Toch heeft hij ook een menselijk kantje. Hij houdt ontzettend veel van zijn moeder en zus en is zelfs een modelzoon –en broer voor hen. In feite zijn alle figuren op deze manier uitgewerkt. Dit maakt dat je hen makkelijk kan voorstellen. Je gaat zelfs meeleven met hen.

Wat ik ook leuk vond was het historisch aspect. Ik weet zelf niet zo veel (eigenlijk niets) over de Franse veldtocht naar Rusland onder leiding van Napoleon. Uiteraard zijn er delen geromantiseerd, maar het merendeel van de verhalen omtrent de veldslagen klopt wel degelijk. Zo leer je nog eens iets bij ook.

Wat ik minder vond, was het feit dat er zo veel Frans (en ook Duits) wordt gebruikt. Nu kan ik wel voldoende Frans om te begrijpen waarover het precies gaat, maar het is toch wel vermoeiend om te lezen voor mij.  Verder was ik geen fan van de essayistische passages waarin Tolstoj als auteur zelf duidelijk het woord neemt in plaats van de alwetende verteller. Hierin uit hij zijn eigen visie over oorlog (en vrede).

Al bij al vond ik het boek zeker wel oké. Echt een aanrader zou ik het toch ook niet durven noemen, alleen al omdat het zo’n verschrikkelijk dik boek is. Op Sparknotes kan je een perfecte samenvatting vinden. Nog meer goed nieuws: de BBC is bezig met het filmen van een miniserie gebaseerd op het boek. Het filmen zal plaatsvinden in Sint-Petersburg. De hoofdpersonages zullen vertolkt worden door Lily James als Natasha Rostova, Paul Dano als Pierre Bezukhov en James Morton als Andrei Bolkonsky. Je kan dus evengoed daarop wachten in plaats van het boek te lezen. Ik geef Oorlog en Vrede drie sterren.

3 gedachtes over “Review: Oorlog en Vrede

1. Knap dat je erdoor bent geraakt! De dikte van boeken kan mij ook wel serieus afschrikken. Een Indische vriendin had mij A Suitable Boy aangeraden en ik was het meteen gaan halen, maar uiteindelijk heb ik het na twee maanden teruggebracht omdat ik die 1500 bladzijden toch niet helemaal zag zitten. Mijn dik boek/serie waar ik nu aan bezig ben is 1q84 en dat vind ik al heel wat!