Review: België Absurdistan

belgië absurdistan

Titel: België Absurdistan
Auteur: Rik Vanwalleghem
Uitgeverij: Lannoo
Jaar: 2005
Pagina’s: 172

Journalist en auteur Rik Vanwalleghem onderneemt in dit boek zijn moeilijkste reis ooit: die naar de absurde kant van onze eigen land. Zijn uitgangspunt? België bestaat niet (de auteur heeft het over een ‘nand’ – een onland). Ons land is niet meer dan een samenraapsel van miljoenen ministaatjes. Elke Belg heerst als een koning over zijn eigen perceeltje en doet op basis van de ongeschreven kaveltjeswetten vrolijk zijn eigen – soms illegale – zin. Wat ons samenhoudt, is een gemeenschappelijke vijand: de regelneverij van Brussel. De talloze ‘koterijen’ en bijhorende bouwovertredingen, onze nationale sporten ‘foefelare’ en ‘de fiscus bedriegen’, de vele blunders van onze ontelbare regeringen… Alle absurde kantjes van België komen aanbod in een hilarisch boek, dat ons allen een spiegel voorhoudt…

Mijn eerste post. Spannend! Ik ga deze week recensies posten van de boeken die ik in januari las. België Absurdistan is als eerste aan de beurt. Ik las dit boek op aanraden van mijn oudste broer. Vaak hebben wij dezelfde humor en dat bleek nu ook weer het geval te zijn. In België Absurdistan gaat Rik Vanwalleghem op zoek naar de eigenaardigheden van ‘de Belg’. Hierbij strandt hij op soms zeer herkenbare thema’s: het feit dat niemand precies weet hoe het volkslied gaat; het feit dat niemand zich laat betrappen op patriottisch gedrag (behalve misschien in het buitenland of wanneer het om sport gaat); het feit dat de Belg een kei is in bouwovertredingen en andere wetsovertredingen (het vermoeden bestaat dat de Belg een 24ste paar chromosomen heeft met het ‘foefelare-gen’ hierop); enz.

Het boek werd geschreven in 2005 en is ondertussen niet geheel up-to-date meer. In het boek spreekt men nog van vier staatshervormingen. Ondertussen zijn er dat zes. Filip is niet langer kroonprins, maar wel koning. Dit doet er niet echt toe. Het boek blijft even hilarisch en de Belg kan anno 2015 nog steeds worden gekenmerkt door zijn bourgondisch kantje, zijn individualisme en zijn ‘foefelare-gen’.

Heb je zin om een non-fictie boek te lezen over België waarin grappige anekdotes worden afgewisseld met onvervalste geschiedenis van België? Lees dan België Absurdistan. Het is humoristisch en je leert er nog iets van ook. Ik geef het 4 sterren!